Seventh art and empathy teaching in medicine students during pandemic cause by SARS-CoV-2/COVID-19

Authors

  • David Chamorro-Plata Universidad Anáhuac-Mayab
  • Guadalupe Fajardo-Orduña Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.31056/2250.5415.v12.n1.37382

Keywords:

empathy, students, medicine, seventh art, teaching-learning

Abstract

In this research we propose seventh art as a new pedagogical technique in order to teach empathy at medicine school during pandemic cause by SARS-CoV-2/COVID-19. This is an observational study that explore the uses film documentaries to keep the level of empathy in medicine students of the first year. In this study we show that developing a critical thinking about the ways other people live and highlighting the needs and requirements of suffering people, it might conserve and increase the level of empathy.

References

Moreto, G.; González-Blasco, P.; Craice-de Benedetto, MA. Reflexiones sobre la enseñanza de la empatía y la educación médica. Atención Familiar. 2014;21(3):94-97. doi:10.1016/s1405-8871(16)30026-8

Esquerda, M.; Yuguero, O.; Viñas, J.; Pifarré, J. La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. Atencion Primaria. 2016;48(1):8-14. doi:10.1016/j.aprim.2014.12.012

Díez-Goñi, N.; Rodríguez-Díez, MC. ¿Por qué es importante la enseñanza de la empatía en el Grado de Medicina? Revista Clínica Española. 2017;217(6):332-335. doi:10.1016/j.rce.2017.01.005

Cowley, C. Polemic: Five proposals for a medical school admission policy. Journal of Medical Ethics. 2006;32(8):491-494. doi:10.1136/jme.2005.013524

Santacruz Romero, AM. Informe especial Diciembre de 2005. 2005;XX:62-70.

Bembibre Mozo, D.; Machado Ramírez, EF.; Pérez Téllez, KA. Las competencias profesionales: un enfoque de formación y desarrollo de la expresión escrita en las universidades médicas. Humanidad med. 2016;16(3):519-531.

Hojat, M.; Vergare, MJ.; Maxwell, K.; et al. The devil is in the third year: A longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Academic Medicine. 2009;84(9):1182-1191. doi:10.1097/ACM.0b013e3181b17e55

Moreto, G.; Bariani, DB.; Pinheiro, TR.; Altisent, R.; González-Blanco, P. Una nueva metodología docente en bioética: experiencias con la aplicación del portafolio a estudiantes de medicina en Brasil. Persona y bioética. 2008;12(2):132-144.

Oro, P.; Esquerda, M.; Viñas, J.; Yuguero, O.; Pifarre, J. Psychopathological symptoms, stress and burnout among medical students. Educacion Medica. 2019;20:42-48. doi:10.1016/j.edumed.2017.09.003

Chen, D.; Lew, R.; Hershman, W.; Orlander, J. A cross-sectional measurement of medical student empathy. Journal of General Internal Medicine. 2007;22(10):1434-1438. doi:10.1007/s11606-007-0298-x

Rozengway, H.; Garcia, A.; Vallecillo, L. Niveles de Empatía según la escala de Jefferson en estudiantes de Medicina, Enfermería y Odontología de Honduras. Rev Cient Cienc Med. 2020;19(2):14-12.

Parra, G.; Cámara, R. Nivel de empatía médica y factores asociados en estudiantes de medicina. Investigación en Educación Médica. 2017;6(24):221-227. doi:10.1016/j.riem.2016.11.001

Neumann, M.; Bensing, J.; Mercer, S.; Ernstmann, N.; Ommen, O.; Pfaff, H. Analyzing the “nature” and “specific effectiveness” of clinical empathy: A theoretical overview and contribution towards a theory-based research agenda. Patient Education and Counseling. 2009;74(3):339-346. doi:10.1016/j.pec.2008.11.013

Mayo, G. V.; Quijano EG; Ponce DA; Ticse R. Utilización de la Escala de Empatía Médica de Jefferson en Residentes que realizan su especialización en un hospital peruano. Revista de Neuro-Psiquiatria. 2019;82(2):131-140. doi:10.20453/rnp.v82i2.3540

Hojat, M.; Gonnella, JS.; Mangione, S.; Nasca, TJ.; Magee, M. Physician empathy in medical education and practice: Experience with the Jefferson scale of physician empathy. Seminars in Integrative Medicine. 2003;1(1):25-41. doi:10.1016/S1543-1150(03)00002-4

Downloads

Published

2022-04-20

How to Cite

Seventh art and empathy teaching in medicine students during pandemic cause by SARS-CoV-2/COVID-19. (2022). Ética Y Cine Journal, 12(1), 71-78. https://doi.org/10.31056/2250.5415.v12.n1.37382