The subversive power of the Body-without-Organs. Eraserhead by David Lynch as a sequel to David Cronemberg’s Crimes of the Future
DOI:
https://doi.org/10.31056/2250.5415.v14.n2.45753Keywords:
Crimes of future, Eraserhead, CsO, DeleuzeAbstract
The objective of this paper is to make a reading of the film Crimes of the Future (2022) by David Cronenberg Crimes of the Future (2022) by David Cronenberg based on the philosophy of Gilles Deleuze and Felix Guattari. Thanks to the concepts of Body-without-Organs, organism and face, we will see that the revolutionary power of the aforementioned film is neutralized. is neutralized. So, we will look for some other agent that can execute the subversive potential subversive potential posed by Cronenberg’s film and we will find it in the strange creature of the strange creature of David Lynch’s Eraserhead (1977).
References
Bukowski, C. (2015). Lo más importante es saber atravesar el fuego. Madrid: Visor.
Deleuze, G. (2017). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu.
Deleuze, G. (2017). Derrames. Entre el capitalismo y la esquizofrenia. Buenos Aires: Cactus.
Deleuze, G. (2008). Dos regímenes de locos. Valencia: Pre-textos.
Deleuze, G. (2016). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Madrid: Arena.
Deleuze, G. (2005). La isla desierta y otros textos, Valencia: Pretextos,
Deleuze, G. (2010). Lógica del Sentido. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. (2008). Nietzsche y la filosofía. Barcelona: Anagrama.
Deleuze, G. (2013). Pintura. El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus.
Deleuze, G. (2020). Spinoza: Filosofía práctica. Barcelona: Tusquets.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). El AntiEdipo. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2001). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Deleuze, G. y Parnet, C. (2013). Diálogos. Valencia: Pre-textos.
Maubert, F. (2022). El olor a sangre humana no se me quita de los ojos. Conversaciones con Francis Bacon. Barcelona: Acantilado.
Mujica, H. (2018). La carne y el mármol. Francis Bacon y el arte griego. Madrid: Vaso Roto.
Sauvagnargues, A. (2006). Deleuze. Del animal al arte. Buenos Aires: Amorrortu.
Sinclair, S. (1995). Francis Bacon. Barcelona: Circe, 1995.
Sylvester, D. (1987). The Brutality of Fact. Interviews with Francis Bacon. Londres: Thames & Hudson.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ética y Cine Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publiquen en Ética y Cine Journal aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor © y permiten la publicación a Ética y Cine Journal, bajo licencia CC BY-SA / Reconocimiento - Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. La adopción de esta licencia permite copiar, redistribuir, comunicar públicamente la obra, reconociendo los créditos de la misma, y construir sobre el material publicado, debiendo otorgar el crédito apropiado a través de un enlace a la licencia e indicando si se realizaron cambios.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.