¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?

Authors

  • Griselda Cardozo Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Psicología. Instituto de investigaciones Psicología /Unidad asociada al Conicet (IIPSI/CONICET)
  • Romina Ardiles Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Psicología / IIPSI/CONICET
  • Ivana Fantino Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Psicología / IIPSI/CONICET

Keywords:

outreach ; research ; bullying ; health promotion

Abstract

This work presents the experience of a group of teacher-researchers from the School of Psychology, UNCiencia (UNScience, the University Agency for of the Dissemination of Science, Art and Technology of the National University of Córdoba), and the  Training and Research Institute of Educators of Córdoba, with the aim of designing a working methodology to prevent bullying among peers at schools. The proposal is part of the Program for the Dissemination of Research Findings of the Province of Córdoba.

On the other hand, this work shares the results of the application of this methodology in a group of students from a secondary school.

Finally, the social dimension of outreach practices is recovered as a substantial function by responding to the society's demand of preventing the pressing issue of bullying at school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campelo, A. (2016). Bulliyng y criminalización de la infancia. Cómo intervenir desde un enfoque de derechos. Buenos Aires: Noveduc.

Cardozo, G., Dubini, P. M., Ramallo Torres, M. G., Ardiles, R. A., Fantino, I. E., & Serra, M. A. (2019a). Ciberacoso y competencias parentales en adolescentes escolarizados. Memorias Congreso Psicología, Salud, Epidemiologia. Tomo 3 (Pp. 14-19). Buenos Aires: Facultad de Psicología.

Cardozo, G. et al. (2019b). ¿Cómo mejorar la convivencia y las relaciones entre jóvenes en la escuela?: Una propuesta de intervención para abordar el acoso entre pares y prevenir la violencia. Córdoba: UNC. Recuperado de: bit.ly/talleres-convivencia-escolar

Durán-Segura, M., & Martínez-Pecino, R. (2015). Ciberacoso mediante teléfono móvil e Internet en las relaciones de noviazgo entre jóvenes. Comunicar, 22, (44), 159– 167. https://doi.org/10.3916/C44-2015-17

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (4 de septiembre de 2019). Encuesta de UNICEF: Más de un tercio de los jóvenes en 30 países dicen haber sufrido ciberacoso. [Comunicado de prensa] Recuperado de https://www.unicef.es/prensa/encuesta-de-unicef-mas-de-un-tercio-de-los-jovenes-en-30-paises-dicen-haber-sufrido?search=encuesta+sobre+ciberacoso

Hamodi Galán, C., & Jiménez Robles, L. (2018). Modelos de prevención del Bullying: ¿Qué se puede hacer en educación infantil? IE Revista De Investigación Educativa De La Rediech, 9, (16), 29-50

Herrera-López, M., Romera, E.M., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23, (76):125-155.

Ley N° 26.892. Ley para la promoción de la convivencia y el abordaje de la conflictividad social en las instituciones educativas. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, Argentina, 4 de octubre de 2013. Recuperado de https://www.boletinoficial.gob.ar/

Olweus, D. (2013). School Bullying: Development and Some Important Challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780.

Peralta, M. (2010). La Universidad en la construcción de Políticas Públicas. IV Congreso Nacional de Extensión Universitaria. Mendoza. Recuperado de: http://www.uncuyo.edu.ar/extension/upload/Mar%C3%ADa_In%C3%A9s_Peralta.pdf

Smith, P.K. (2013). Cyberbullying y ciberagresión. En A. Ovejero, P.K. Smith, & S. Yubero (eds.) El acoso escolar y su prevención. Perspectivas internacionales (pp. 173-189). Madrid: Biblioteca Nueva

UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. Paris, France: Scientific and Cultural Organization. Recuperado de: http://www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-en

Downloads

Published

2020-10-19

Issue

Section

Experiencias y prácticas en extensión