Crianzas Saludables: infancias y adolescencias en contextos tecnoculturales
Keywords:
outreach; Family; Healthy UpbringingAbstract
The present work describes and analyzes the dialogical experiences carried out by the team of the Outreach Program for New Child-Youth Subjectivities in techno-cultural contexts through the Guidance Service on Healthy Upbringing (Servicio de Orientación en Crianzas Saludables, SOCS) in two stages: during the year 2019 and during the quarantine. The main objective was to gather information about the needs, requirements and demands of the service users, by means of the creation of settings of encounter and co-construction of knowledge. Methodologically speaking, we use the workshops (face-to-face and virtual) for group meetings between different actors, whether university or non—university actors. As to the results, we can mention the enrichment of the team in multiple types of learning about the possibilities inherent to university outreach, the identification of the current needs in childhood and the main concerns of families experiencing the crisis of postmodern culture that makes many parents have a hard time at telling what is best for their children, and the identification of the absence of a transfer chain between the generations that preceded them in the performance of their roles as parents, particularly in everything that involves the articulation between the caring and control function.
Downloads
References
Berenstein, I. (2007): del ser al hacer-clase 1 a la 4. Bs As. Ed Paidós.
Delucca, N.; González Oddera, M. & Martínez, A. (2010). Modalidades de la diversidad en los vínculos familiares. [En línea] Revista de Psicología (11), 105-123. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4841/pr.4841.pdf
Delucca, N., Petriz, G., Longás, C., Vidal, I., Rodríguez Durán, A., Romé, M., González Oddera, M. & Martínez, A. (2009). Investigaciones sobre temas del desarrollo: Historización y desafíos de la parentalidad. Revista de Psicología (10), 81-95. En Memoria Académica. Disponible en:http://www.fuentesmemoria.fahce.unlpedu.ar/art_revistas/pr.4399/pr.4399.pdf
Estatuto de la UNC. Título I, artículo 2.
Perkins, D. (2009). El aprendizaje pleno. Principios de la enseñanza para transformar la educación. Ediciones Paidós SAICF. Barcelona, España.
Torcomian, T. & Ruiz, M. (2010). Una experiencia de trabajo con jóvenes universitarios que atraviesan con dificultad estudiar en Córdoba. III Foro de Extensión Universitaria. UNC. Informe del trabajo de extensión. Soporte CD. ISBN: 978-959-33-0749-6.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).