Tramas en torno al quichua: experiencia extensionista de acción glotopolítica
Keywords:
language policy ; quichua from Santiago del Estero ; glotopolitics ; sociolinguistic resistance ; alternative experiencesAbstract
This outreach project was based on a series of virtual meetings called Tantay: “The Quichua today. Challenges and policies for its strengthening”, carried out in 2020, and organized by teachers and students from Sociolinguistic and Language Policy subjects of the Technical Course of studies on Intercultural Bilingual Education about Quichua of the National University of Santiago del Estero. The aim was to make visible the policies adopted to revitalize the Quichua, ideologies of the speakers, its dissemination in cultural and educational fields in a context of pandemic and the possibilities to study it. To this end, narratives of resistance were addressed, the actions of language policy were promoted through community radios, and experiences of literary translation Spanish / Quichua, Quichua / Spanish developed by quichuistas scholars, together with teachers, teenagers and young people in rural secondary school were carried out. This room for exchange and reflection became the setting to challenge sociolinguistic representations held by exhibitors, moderators and the audience. Worldviews, biographies, representations about state politics around Quichua and experiences were revealed. The methodology used sought to approach the praxis from the glotopolitical perspective, making visible the political-linguistic interventions in educational, literary and communication instances with the community.
Downloads
References
Bein, R. (2018). El traductor no tiene la culpa (enfoque glotopolítico). En Actas Jornadas Internacionales de Traducción Comparada. Variedades regionales en las lenguas en traducción. Buenos Aires, Argentina. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/lengua/actas_jitc/03_bein.htm
Guespin, L. y Marcelleci, J. (1986). Pour la glottopolitique. Langages, (83) pp. 5-34.
Hamel, R. E. (1995). Conflictos entre lenguas y derechos lingüísticos: perspectivas de análisis sociológico. Alteridades, 10(5), pp. 79-88. ISSN: 0188- 7017. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=747/74711345007
Larrosa, J. y Skliar, C. (2011). Experiencia y alteridad en educación. Rosario: Homo Sapiens/FLACSO.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).