Extension curricularization and curriculum design

Authors

  • Claudia Isabel Ortiz Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional de Córdoba
  • Ana Andrada Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional de Córdoba
  • Hebe Ramello Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

extension curricularization; didactic planning; analytical programs; vocational training

Abstract

 This article proposes a theoretical analysis of the implications of the  curricularization of extension. Special attention is paid to the integration of the extension, design and planning of the study programmes.

 A subject program is a pedagogical tool that mediates the teaching and learning practice while condensing the working criteria with which a given object of study will be addressed. From this perspective, the incorporation of extension as an approach to the design of the analytical program constitutes a challenge for the ways of approaching, understanding and influencing social problems.

 The debates on the curricularization of extension in argentine universities paved the way to articulate the teaching and research functions with the different proposals of university formation. Yet, this is a first step. For this reason, it is important to analyze some aspects of the didactic planning that allow to make the experiences possible and their evaluation. In this sense, integrating extension as both approach and practice into curricula and study programs contributes to its hierarchy (Petz, 2017; Zavaro Perez, 2019) and challenges the teaching and learning processes in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arocena, R. (2017). Prólogo. Curricularización de la extensión: ¿por qué, cuál, cómo? Integralidad: tensiones y perspectivas. Cuadernos de Extensión Nº1. Montevideo: CSEAM/UdelaR. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/33

Bajtín, M. M. (1999). Hacia una filosofía del acto ético. Anthropos Research & Publications.

Díaz Barriga, A. (1997). Didáctica y currículum. Paidós.

Díaz, F. (2005). El aprendizaje basado en problemas y el método de casos. Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: Mc-Graw Hill

Monroy Farías, M.; Contreras Gutiérrez, O. y Desatnik Miechimsky, O. (2009). Psicología educativa. México, UNAM–Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Parrilla Latas, Á., Muñoz-Cadavid, M. A. y Sierra Martínez, S. (2014). Proyectos educativos con vocación comunitaria. Revista de Investigación en Educación, nº 11 (3), 2013, pp. 15-31. Recuperado el 20 de Abril de 2023, http://webs.uvigo.es/reined/

Pérez, A. (2012). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. Recuperado el día 7 de Abril de 2023, http://www.oei.es /historico/noticias/spip.php?article11723

Perez de Maza, T. (2022). Tres movimientos para la transformación curricular: la extensión universitaria como engranaje. Extensión en red, (13), e031-e031. DOI: https://doi.org/10.24215/18529569e031

Petz, I. (2017). Jerarquizando la extensión a partir de su curricularización. Redes de Extensión, (3), 1-6. Recuperado el día 15 de Marzo de 2023, http:// revistascientificas2.filo.uba.ar

Tommasino, H. y Rodríguez, N. (2017). Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la 19 Universidad de la República. Integralidad: tensiones y perspectivas. Cuadernos de Extensión Nº1. Montevideo: CSEAM/UdelaR.

Tommasino, H., Cano, A., Castro, D. Santos, C. y Stevenazzi, F. (2010). De la extensión a las prácticas integrales. En: Hacia la Reforma Universitaria. La extensión en la renovación de la enseñanza: los Espacios de Formación Integral. Montevideo: Rectorado de la UdelaR. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/59

Zavaro Pérez, C. A. (2019). Las prácticas de extensión como experiencias de curricularización entre el debate y la práctica objetivada. Redes de Extensión. Recuperado el día 20 de Abril de 2023, http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/110995/Documento_completo.pdf- PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2023-11-29

Issue

Section

Discusiones conceptuales en torno a la extensión universitaria