CARING FOR THE RIGHT TO HIGHER EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC ABSTRACT

Authors

  • Mercedes Collazo Universidad de la República del Uruguay
  • Carolina Cabrera Universidad de la República del Uruguay
  • Nancy Peré Universidad de la República del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31962

Keywords:

online teaching; pandemic; inclusión; Udelar

Abstract

     This article aims to present a first systematization of the actions, balances and perspectives of the institutional experience of online teaching developed by the University of the Republic of Uruguay (Udelar) in the first year of the global COVID-19 pandemic. As a public macrouniversity, Udelar positioned itself in the face of the health emergency in a position of firm commitment to caring for the health of the population and the preservation of the right to education, the maintenance of student trajectories and the mitigation of the processes of educational inequality. For this, it adopted immediate measures to strengthen study conditions throughout the institution, defined general guidelines for the re-planning of teaching and evaluation, promoted didactic and technical support to teachers, as well as help and psychological containment of students. University students. It carried out follow-up actions of the educational reorganization process, both at the central and decentralized levels, in order to permanently adjust institutional action. The academic year leaves a highly positive balance in the levels of coverage of courses, with multiple experimentations, positions and evaluations of university actors. Enriched practices and impoverished practices are identified, but fundamentally, a wide range of institutional learning that forces in the near future to carry out a collective reflective balance of a deeply disturbing experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya, A., Betancor, L., Borlido, C., Bratschi, C., Cabrera, C., Collazo, M., Parentelli, V., Rodríguez, P. y Seoane, M. (2020). Enseñanza en línea. Orientaciones para la aplicación de pruebas objetivas masivas en línea. Uruguay: Udelar. Recuperado de https://www.cse.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2020/08/EnsenanzaEnLinea-PautasEvaluacion4.pdf

Collazo, M. (2020). Enseñanza en línea. Orientaciones básicas para el desarrollo de la enseñanza y la evaluación. Uruguay: Udelar. Recuperado de https://www.cse.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2020/08/EnsenanzaEnLinea-Orientaciones.pdf

Collazo, M., Cabrera, C. (2020). Enseñanza en línea. Principales resultados de la encuesta a las direcciones de carreras. Situación a mayo 2020. Uruguay: Udelar. Recuperado de https://www.cse.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2020/08/EnsenanzaEnLinea-Encuesta.pdf

IESALC - UNESCO. (2020). Informe COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Lion, C., & Maggio, M. (2019). Desafíos de la enseñanza universitaria en los escenarios digitales contemporáneos. Aportes desde la investigación. Cuadernos de Investigación Educativa, 10 (1), 13-25. Recuperado de https://revistas.ort.edu.uy/cuadernos-de-investigacioneducativa

/article/view/2878

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disponibilidad tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.

Universidad de la República, Dirección General de Planeamiento Universitario. (2020). Principales resultados de la Encuesta a estudiantes de la Udelar para la evaluación de la propuesta educativa en la modalidad virtual del primer semestre 2020. Recuperado de https://udelar.edu.uy/portal/wp-content/uploads/sites/48/2020/07/Resumen_Difusi%C3%B3n_Informe_encuesta-estudiantes.pdf

Universidad de la República, Dirección General de Planeamiento Universitario. (2020). Principales resultados de la Encuesta a docentes de la Udelar sobre la propuesta educativa en la modalidad virtual del primer semestre de 2020.

Downloads

Published

2021-01-26

Issue

Section

Dossier especial: La Educación Superior en tiempos de Pandemia

How to Cite

CARING FOR THE RIGHT TO HIGHER EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC ABSTRACT. (2021). Integración Y Conocimiento, 10(1), 125-144. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31962

Similar Articles

1-10 of 196

You may also start an advanced similarity search for this article.