THE ACADEMIC PROFESSION IN ARGENTINA: THE CASE OF TEACHING ASSISTANTS IN NATIONAL UNIVERSITIES FINDINGS OF THE INTERNATIONAL STUDY APIKS

Authors

  • María Catalina Nosiglia Universidad de Buenos Aires
  • Brian Fuksman Universidad de Buenos Aires
  • Sebastián Januszevski Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31976

Keywords:

academic profession; Higher Education; Argentina.

Abstract

The academics -as members of a professional community- are fundamental actors of the university system since its members develop the functions of teaching, research, extension and they are part of the government of public universities. However, the research background recognizes that, both in Argentina and in Latin America, the academic profession develops in a problematic scenario due to multiple factors that especially affect to the assistant professors. The present study is part of the international research APIKS (Academic Profession in the Knowledge-Based Society) that is being carried out in more than 30 countries on all continents. The methodological design involved the application of a self-administered survey to a representative sample of professors from national universities in Argentina. Based on the results of the study, the magnitude of certain problems that affect the development of academic functions in Argentine national universities can be quantitatively dimensioned, and the opinion of academics about working conditions can also be known. This article is expected to contribute to the design of university policies aimed at strengthening the general conditions of academic work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altbach, P. (2009). Peripheries and centers: Research universities in developing countries. Higher Education Management and Policy, 9 (2), 15-27.

Altbach, P. y Gil Antón, M. (2004). El ocaso del gurú: la profesión académica en el tercer mundo. México: UNAM.

Becher, T. (1989). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.

Biglan, A. (1973). Relationships between subject matter characteristics and the structure and output of university departments. Journal of applied psychology, 57(3), 204-2013.

Bourdieu, P. (1984). Homo Academicus. California: Stanford University Press.

Chiroleu, A. (2002). La profesión académica en Argentina. Revista (Syn) Thesis, 7, 41-52.

Clark, B. (1991). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. México: Nueva Imagen.

Claverie, J. (2012). Trayectorias académicas. Mecanismos de acceso, movilidad y promoción en la carrera de los docentes universitarios. Un estudio de caso en la UBA. Buenos Aires: Universidad de San Andrés.

Fernández Enguita, M. (2001). A la busca de un modelo profesional para la docencia: ¿liberal, burocrático o democrático? Revista Iberoamericana de Educación, 25, 43-64.

Fernández Lamarra y Pérez Centeno, C. (2011) La profesión académica universitaria en América Latina, en perspectiva comparada. Educação (UFSM), 36 (3), 351-363.

Fernández Lamarra, N., y Marquina, M. (2013). La Profesión Académica en América Latina: Tendencias actuales a partir de un estudio comparado. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 23, 99-117.

García de Fanelli, A. (2009). La docencia como profesión y su estructura ocupacional y de incentivos. Profesión académica en la Argentina: carreras e incentivos a los docentes en las universidades nacionales. Buenos Aires: CEDES.

Grediaga Kuri, R., Jiménez, J. y González, L. (2004). Políticas públicas y cambios en la profesión académica en México en la última década. México: Anujes.

Groisman, F., y García de Fanelli, A. M. (2009). Incentivos a la profesión académica: Los salarios de los docentes universitarios en la Argentina. Revista Latinoamericana de Estudios Del Trabajo (RELET), 14 (21), 143–167.

Marquina, M. (2013). ¿Hay una profesión académica en Argentina? Avances y reflexiones de un objeto en construcción. Pensamiento Universitario, 15(15), 35-58.

Marquina, M. (2016). Yo te evalúo, tú me evalúas: Estado, profesión académica y mercado en la acreditación de carreras en la Argentina. Buenos Aires: Eudeba.

Mulle, V; Rivadeneira, C y Rodriguez, C. (2017). Los Convenios Colectivos de Trabajo como dispositivos para la regulación de la carrera académica en las Universidades Nacionales. VIII Encuentro Nacional y Latinoamericano La Universidad como objeto de investigación “La Reforma Universitaria entre dos siglos”. UNL, Santa Fe.

Neave, G. y Van Vught, F. (1994). Prometeo encadenado. Estado y educación superior en Europa. Barcelona: Gedisa.

Nosiglia, M; Trippano, S. (2015): La carrera de los académicos: el caso de la UBA”. XV Coloquio Internacional de Gestión Universitaria “Desafíos de la gestión en la universidad del siglo XXI”, Buenos Aires.

Nosiglia, M. C., Tríppano, S. y Mulle, V. (2017). La aplicación del Convenio Colectivo de Trabajo para docentes universitarios. Algunas incidencias en la carrera académica. XVII Coloquio Internacional de Gestión Universitaria. UNMdP, Mar del Plata.

Nosiglia, M.; Tríppano, S.; Rebello, G.; Zaba, S. (2017). Concursos y carrera docente: el caso de las unidades académicas de la Universidad de Buenos Aires. VIII Encuentro Nacional y Latinoamericano La Universidad como objeto de investigación “La Reforma Universitaria entre dos siglos”, Santa Fe, 3-5 de mayo.

Nosiglia, M.; Januszevski, S. y Fuksman, B. (2019). Estudio preliminar de la composición de la profesión académica en la Universidad de Buenos Aires, a partir de los resultados de la encuesta internacional “The academic profession in the knowledge-based society” (APIKS). II Encuentro Internacional de Educación: Educación Pública, democracia, derechos y justicia social. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Tandil.

Pantin, C. (1968). Relations between sciences. UK: Cambridge University Press.

Pedró, F. (2004). Fauna académica: La profesión docente en las universidades europeas. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Perkin, H. (1984). The academic profession in the UK. En B. Clark (Ed.), The Academic Profession: National, Disciplinary and institutional Settings. California: Universiity of California Press.

Perona, E., Molina, E., Cuttica, M., y Escudero, C. (2016). Equidad de género en la ciencia y la educación superior en Argentina: ¿Un signo de desarrollo? Oikonomos, 1 (2), 175–192.

Riska, E. (2008): The feminization thesis: Discourses on gender and medicine. Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 16 (1), pp.3–18.

Teichler, U, Arimoto, A. y Cummings, W. (2013). The Changing Academic Profession: Major Findings of a Comparative Survey. Switzerland: Springer Netherlands.

Toribio, D. (1999). La evaluación de la estructura académica. Buenos Aires, CONEAU.

Walker, V. (2017). La evaluación como mecanismo de regulación del trabajo académico. Estudio de casos en universidades de Argentina y España. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, (25), 1-21.

Downloads

Published

2021-01-26

How to Cite

THE ACADEMIC PROFESSION IN ARGENTINA: THE CASE OF TEACHING ASSISTANTS IN NATIONAL UNIVERSITIES FINDINGS OF THE INTERNATIONAL STUDY APIKS. (2021). Integración Y Conocimiento, 10(1), 206-232. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31976

Similar Articles

121-130 of 360

You may also start an advanced similarity search for this article.