Impacto de la internacionalización en la gestión universitaria.

Authors

  • Aneris Mariana Cao Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Dennis Sorondo Salazar Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31977

Keywords:

internationalization of scientific research, university management, international cooperation

Abstract

The internationalization of research is a concept increasingly present in the educational policies, practices and processes of Higher Education Institutions (HEI). In the academic field, internationalization includes any process of integrating an international or intercultural dimension to teaching, research and service functions. The aim of this paper is to describe an experience of institutional management of the internationalization of scientific research. To this end, after reviewing previous literature, we will present the work of the Office of International Projects (OPI) of the Vice-Presidency of Research and Graduate Studies of the Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (PUCV) focusing on three dimensions: its organic structure, the tasks developed, and the results obtained. The writing of this article, however, has been conditioned by the COVID-19 pandemic, so we have considered relevant to rethink these three dimensions of the management of the internationalization of the OPI in order to address, from a continuous reflection, the challenges of an increasingly contingent present and future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abba, M. J. (2015). Las oficinas de relaciones internacionales en el proceso de internacionalización de la educación superior. Un análisis a través de variables de gestión. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, 8 (4), 20-37.

Altbach, P. G. y De Wit, H. (2020). COVID-19: The internationalisation revolution that isn’t. University World Press. Recuperado de https://www.universityworldnews.com/post.php?

story=20200312143728370.

Brunner J. (2016). Educación Superior en Iberoamérica Informe 2016. Santiago de Chile, Chile: Universia.

Chiappe, D. (2005). Cooperación e Internacionalización de las Universidades. Revista CTS 2 (5), 195-198.

Contreras, P. (2015). Conceptualización y experiencia de la internacionalización en el pregrado chileno. Calidad en la educación, (43), 169-200.

Cox, P. (2005). Prólogo. En H. De Wit, I. C. Jaramillo I. C., J. Gacel-Ávila y J. Knight, Educación Superior en América Latina. La dimensión internacional. Washington, Estados Unidos: Banco Mundial.

De Wit, H. (2019). Internationalization in higher education, a critical review. Simon Fraser University Educational Review, 12 (3), 9-17.

De Wit, H., Jaramillo I. C., Gacel-Ávila, J., y Knight J. (2005). Educación Superior en América Latina. La dimensión internacional. Washington, Estados Unido: Bancoo Mundial.

Didou Aupetit, S., y Jaramillo de Escobar, V. (comp). (2014). Internacionalización de la Educación Superior y la Ciencia en América Latina y el Caribe: Un Estado del Arte. Panamá, Panamá: UNESCO-IESALC.

Fresno Chavez, C. (2005). La cooperación universitaria Internacional de cara al siglo XXI. Revista Educación Médica Superior, 19 (3), 1-10. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v19n3/ems01305.pdf

Gacel-Ávila, J. (2009). Modelo de Oficinas de Relaciones Internacionales. En Red Safiro, Casos Prácticos para la Gestión de la Internacionalización en la Universidades (pp. 13-14), Alicante, España: Red Safiro II.

Gacel-Ávila, J., y Rodríguez-Rodríguez, S. (2018). The internationalization of higher education in Latin America and the Caribbean. An assessment. México, Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

García-Guadilla, C. (2004). Access to Higher Education: between Global Market and International and Regional Cooperation. En UNESCO FORUM Knowledge, Access and Governance: Strategies for Change (pp.1-3). Paris: UNESCO.

Griffin, C. (Director). (2020). New schools of thought Innovative models for delivering higher education. Recuperado de https://pages.eiu.com/launch-folder_report-download-registration.html

Icetex, (2011-2012). Revista Educación & Desarrollo (3). Bogotá, Colombia: Icetex.

Knight, J. y De Wit, H. (1995). Strategies for Internationalisation of Higher Education: Historical and Conceptual Perspectives. En H. De Witt (Ed.), Strategies for Internationalization of Higher Education. Amsterdam, Países Bajos: European Association for International Education.

Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales, Journal of studies in international education 8(1), 5-31.

Knight, J. (2005). Un modelo de internacionalización: respuesta a nuevas realidades y retos. En H. De Wit, H., I. C. Jaramillo, J. Gacel-Ávila y J. Knight J. (2005). Educación Superior en América Latina. La dimensión internacional (pp. 1-38). Washington, Estados Unidos: Banco Mundial.

Neave, G. (2001). Educación superior: historia y política. Estudios comparativos sobre la universidad contemporánea. Barcelona, España: Gedisa.

Nirenberg, O., Brawerman, J. y Ruiz, V. (2000). Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Perrotta, D. (2016). La internacionalización de la universidad. Debates globales, acciones regionales. Buenos Aries, Argentina: Ediciones UNGS.

Scott P. (2003). Changing Players in Knowledge Society. En G. Breton y M. Lambert (Eds.), Universities and Globalization, Private Linkages, Public Trust. Paris, Francia: UNESCO-Universite Laval.

Sebastián, J. (2002). Oportunidades e iniciativas para la cooperación iberoamericana de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación. Enseñanza de la Tecnología, 28, 197-225. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie28a07.pdf

Sebastián, J. (2011). Dimensiones y métrica de la internacionalización de las Universidades. Universidades, (5), 3-16. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id

=37322089002

Beelen, J. (2018). How to implement internationalization at home. An interview with Dr Jon Beelen. Recuperado de https://www.thehagueuniversity.com/docs/default-source/documenten-onderzoek/lectoraten/global-learning/interview-jos-beelen.pdf?sfvrsn=2e74cdc_4

Waters, J. L. (2009). Transnational students,“employability. En MBA. Environment and planning, 41(8), 1865-1883.

Weenink, D. (2008). Cosmopolitanism as a form of capital: Parents preparing their children for a globalizing world. Sociology, (42), 1089-1106.

Downloads

Published

2021-01-26

How to Cite

Impacto de la internacionalización en la gestión universitaria. (2021). Integración Y Conocimiento, 10(1), 233-250. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31977

Similar Articles

141-150 of 225

You may also start an advanced similarity search for this article.