Higher Education, STI and Inequality: limits and contradictions in times of COVID-19

Authors

  • Angélica Buendía Espinosa Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
  • José Miguel Natera Marín Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36521

Keywords:

higher education, science, higher technology and innovation, inequality

Abstract

For at least the last thirty years, the promise has been projected that scientific and technological progress will guarantee economic development and social well-being, realizing the values ​​of reason and well-being for everyone. Contrary to the great hopes and achievements foreseen by the globalization movement in the world, today we are experiencing a reconfiguration of exclusion that has been intensified with the pandemic caused by the COVID-19 disease, and which has resulted in the exacerbation of the inequalities that are projected to the world as a fragmented space, in which, a few benefit from the concentration of wealth that leads large segments of the world's population to live on the margins of the so-called "civilization." This is the case of access to higher education in Mexico, but also of its permanence and relationship with inequality. In particular, it is interesting to revalue the relationships between higher education - specifically vocational training in public universities - science, technology and innovation (STI) and their participation in this process, in the light of theoretical perspectives that recognize the capitalist system as main limit to a real transformation in the current socioeconomic structure, even more so in times of COVID-19. From a normative vision that defends the social value of knowledge, we believe that there is a broad framework of opportunities for there to be transversality in higher education policy and that of STI to generate conditions that combat the structure of inequality.

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Author Biographies

  • Angélica Buendía Espinosa, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

    Angélica Buendía Espinosa, es Doctora en Ciencias Sociales. Profesora investigadora titular "C" de tiempo completo en la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Las líneas de investigación actuales se refieren a los procesos de institucionalización y cambio en la educación superior, al análisis institucional comparado en el sistema universitario público mexicano y al estudio de las políticas públicas en la educación superior mexicana. 

  • José Miguel Natera Marín , Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

    José Miguel Natera Marín, es Catedrático CONACYT – Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Xochimilco. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Doctor (2014, Mención Europea) y Master (2010) en “Economía y Gestión de la Innovación” por el programa interuniversitario de la Universidad Complutense de Madrid (UCM), la Universidad Autónoma Metropolitana de Madrid (UAM) y la Universidad Politécnica de Madrid (UPM). Master of Arts in Society, Science and Technology in Europe por la Universidad de Oslo (2010). Ingeniero de Producción por la Universidad Simón Bolívar (2006) e Ingeniero en Organización Industrial acreditado por el Ministerio de Educación de España (2010). 

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Published

2022-01-31

Issue

Section

Dossier: "Educación Superior, ciencia, tecnología e innovación"

How to Cite

Higher Education, STI and Inequality: limits and contradictions in times of COVID-19. (2022). Integración Y Conocimiento, 11(1), 54-69. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36521

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