Training for Medical Education: Results and Challenges

Authors

  • Sandra Ocampos Benedetti Universidad Nacional de Asunción
  • Bernardita Stark Universidad Nacional de Asunción
  • María del Rocío Robledo Universidad Nacional de Asunción

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36525

Keywords:

pandemic’s teaching innovation, Medical teaching, new normality teaching reconfiguration

Abstract

As the most ancient school in Health Sciences, Medical Sciences Faculty, at the Asunción National University (FCM-UNA), in Paraguay, has been the only one of its kind until XXth century second half. In such character has been forming most of Paraguayan medical doctors, who have been teaching medical sciences at his own school as well as in newer schools which opened later, in the whole country. In that way, the FCM-UNA has developed a teaching model which is a reference for medical teaching in Paraguay.   Covid-19 Pandemic has violently changed teaching scenarios, as much for high demand of health professionals to take care of the pandemic as well for didactic transformation of virtual classes and hospital´s practice. At this article results of curriculum analysis, from implementation´s beginning in 2017, its pandemic development and the resulting immediate and future challenges for a highly demanded profession, with ethical and humanitarian commitments, which could take professionals mental health to the limit.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Ocampos Benedetti, Universidad Nacional de Asunción

    Sandra Ocampos Benedetti, es Doctor en Medicina y Cirugía, Especialista en Anatomía Patológica, Especialista en Formación basada en competencias, Magister en Educación Médica. Jefe del Departamento de Desarrollo de la Docencia de la Dirección Académica Coordinadora de la Comisión Curricular Permanente. Docente de las Cátedras se Histología y Anatomía Patológica. Facultad de Ciencias Médicas (FCM) de la Universidad Nacional de Asunción (UNA). Patóloga del staff del Departamento de Patología- Hospital de Clínicas-FCM- UNA, Asunción – Paraguay. 

  • Bernardita Stark, Universidad Nacional de Asunción

    Bernardita Stark, es Médica Patóloga Magíster en Educación Médica Superior. Actualmente docente de programas de Postgrado en educación en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad nacional de Asunción. Evaluadora de tesis Especialista Nacional en Evaluación e Investigación Educativa para el Plan Nacional de Transformación Educativa 2030-Paraguay. 

  • María del Rocío Robledo, Universidad Nacional de Asunción

    María del Rocío Robledo, es paraguaya. Ingeniero Civil, MSc. en Ingeniería Civil, Doctora en Educación Superior. Directora Ejecutiva del Centro para el Desarrollo de la Competitividad. Ocupó cargos superiores en universidades privadas del país (2013-2020). Evaluadora para ANEAES, CNA, Chile y el IAC-CINDA. Consultora en temas de evaluación y aseguramiento de la calidad en las instituciones de educación superior. Actualmente, coordina el Proyecto de Diseño de una Estrategia de Transformación Educativa, a cargo del MEC. Docente de postgrado. 

References

Arandia Loroño, M., & Fernández Fernández, I. (2012). ¿Es posible un curriculum más allá de las asignaturas? Diseño y práctica del grado de Educación Social en la Universidad del País Vasco. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 99-123. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6016

Camps, V. (2007). La excelencia en las profesiones sanitarias. Fundación Medicina y Humanidades Médicas. HUMANITAS, HUMANIDADES MÉDICAS (21), 1-21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6709494

Caplan, G. (1985). Principios de Psiquiatría Preventiva. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.

Core Committee, Institute for International Medical Education. (2002). Global minimum essential requirements in medical education. Med Teach, 24(2), 130-5. National Library of Medicine. doi:10.1080/01421590220120731

Escanero Marcén, J. (2007). Integración curricular. Educación Médica, 10(4), 23-30. Recuperado de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1575-18132007000500005

Facultad de Ciencias Médicas. UNA. (2021). Facultad de Ciencias Médicas. UNA. Recuperado de https://www.med.una.py/index.php/facultad/resena-historica

Flannery, R., & Everly, G. (2000). Crisis intervention: a review. International Journal of emergency mental health, 2(2), 119-125.

Frenk J, C. L.-M. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet, 376(9756), 1923-58. DOI:10.1016/S0140-6736(10)61854-5

Harden, R. M. (2000). The integration ladder: a tool for curriculum planning and evaluation. Med Educ, 34(7), 551-557. DOI: 10.1046/j.1365-2923.2000.00697.x.

Leonhardt, J., & Vogt, J. (2006). Critical incident stress. Hampshire: Ashgate.

Morán- Barrios, J. (2013). Un nuevo profesional para una nueva sociedad. Respuestas desde la educación médica: la formación basada en competencias. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 33(118), 385-405. Recuperado de https://www.revistaaen.es/index.php/aen/article/view/16614

Morán-Barrios, J. (2015). Perfil del profesional en el siglo XXI. En J. Millán Núñez-Cortés, J. L. Palés Argullós, & J. Morán-Barrios, Principios de Educación Médica, desde el grado hasta el desarrollo profesional (pp. 47-61). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

OPS. (2017). La salud mental en la Región de las Américas. PAHO. Recuperado de https://www.paho.org/salud-en-las-americas-2017/?post_t_es=la-salud-mental-en-la-region-de-las-americas&lang=es

Ruiz Gauna, P., González Moro, V., & Morán-Barrios, J. (2015). Diez claves pedagógicas para promover buenas prácticas en la formación médica basadas en competencias en el grado y en la especialización. Educación Médica, 16(1), 34-42. Recuperado de https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-diez-claves-pedagogicas-promover-buenas-S1575181315000078

Ruiz, P., González Moro, V., & Fonseca Alfonso, M. (2012). Una formación en ciencias de la salud basada en la lógica social de las competencias. Revista de Docencia Universitaria, 10(Extra 1), 95-117. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4091469

Seyle, H. (1998). A syndrome produced by diverse nocuous agents. Journal of Neuropsychiatry Clinical Neurosciences, 10(2), 230-231.

Shim, R. S., & Compton, M. (2018). Addressing the social determinants of mental health: If not now, when? Psychiatric Servicies, 69(8), 844-846. DOI: 10.1176/appi.ps.201800060

UNESCO. (2020). El coronavirus covid-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacionsuperior-impacto-y-recomendaciones/

Vicedo Tomey, A. (2009). La integración de conocimientos en la educación médica. Educación médica Superior, 23(4). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid

=S0864-21412009000400008

Downloads

Published

2022-01-31

Issue

Section

Dossier: "Educación Superior, ciencia, tecnología e innovación"

How to Cite

Training for Medical Education: Results and Challenges. (2022). Integración Y Conocimiento, 11(1), 70-87. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36525

Similar Articles

11-20 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.