EVALUATION OF RESEARCH: DON'T CHANGE, CHANGE, HOW TO CHANGE

Authors

  • Judith Sutz Universidad de la República del Uruguay
  • Natalia Gras Universidad de la República del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44216

Keywords:

Academic evaluation, researcher’s survey, National System of Researchers, Uruguay

Abstract

This article analyzes certain results of a recent survey aimed at the universe of those who do research in Uruguay to know their opinions on various aspects associated with their work, focusing on what they think about academic evaluation, whether or not it is advisable to change it and in what directions it should be doing it. Quantitative results are presented, distinguishing the positions of various groups - women and men, academic elites, cognitive areas - and also qualitative results, derived from the hundreds of open responses received. The propensity to change shows, among other aspects, some few consensuses, a clear tendency not to change on the part of academic elites, shared opinions by less strong groups in the research hierarchy, and references to evaluation as part of other problems, for example, harmonization between academic life and family life. Based on the analysis carried out, some convergences of positions are identified that enable directions of change in how research is evaluated in Uruguay, and aspects are pointed out that require in-depth collective discussions to define whether or not to change and, above all, in which direction the change should go.

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Author Biographies

  • Judith Sutz, Universidad de la República del Uruguay

    Profesora jubilada de la Universidad de la República, Uruguay, en la cual fue Coordinadora Académica de su Comisión Sectorial de Investigación Científica entre 1992 y 2021; co-coordinó el Núcleo Interdisciplinario Ciencia, Tecnología e Innovación para un Nuevo Desarrollo, CiTINDe entre 2021y 2023, del cual sigue siendo integrante. Es ingeniera electricista por la Universidad Central de Venezuela, donde también obtuvo un Master en Planificación del Desarrollo; su doctorado, en Socio-Economía de Desarrollo, es de la Universidad de Paris-Sorbonne. Sus intereses de investigación incluyen la producción y uso del conocimiento en contextos de subdesarrollo con atención, en particular, a sus potencialidades para una reorientación de ciencia, tecnología e innovación hacia un desarrollo humano sustentable. En dicho marco, cobra relevancia la evaluación de la investigación, temática de la cual también se ocupa.

  • Natalia Gras, Universidad de la República del Uruguay

    Profesora Adjunta de la Unidad Académica de la Comisión Sectorial de Investigación Científica, Universidad de la República, Uruguay y actual co-coordinadora del Núcleo Interdisciplinario Ciencia, Tecnología e Innovación para un Nuevo Desarrollo, CiTINDe. Integra la red internacional Globelics y la red regional LALICS. Es Doctora en Ciencias Sociales y Maestra en Economía y Gestión de la Innovación, Universidad Autónoma Metropolitana, México y Licenciada en Economía por la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración de la Universidad de la República, Uruguay. Sus intereses de investigación incluyen sistemas de innovación y el papel de las políticas de CTI en relación con procesos de desarrollo, la vinculación de la investigación con la solución de problemas nacionales y la relación entre la evaluación de la investigación y las formas diferenciales de producción de conocimiento. 

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Published

2024-02-01

Issue

Section

DOSSIER: EVALUACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN Y CONOCIMIENTO ABIERTO. RACIONALIDAD, INSTRUMENTOS Y ACTORES EN DEBATE

How to Cite

EVALUATION OF RESEARCH: DON’T CHANGE, CHANGE, HOW TO CHANGE. (2024). Integración Y Conocimiento, 13(1), 109-135. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44216

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