THE INSTITUTIONALIZATION OF DISTANCE EDUCATION IN THE ARGENTINE PUBLIC UNIVERSITY. POST-PANDEMIC DEBATES, MEANINGS AND CHALLENGES

Authors

  • Maria Rosana Moretta Universidad Nacional de La Pampa

Keywords:

Argentine public university / distance education / democratization of higher education / university education as a right / free / open admission / university citizenship

Abstract

This article synthetically explores the process of institutionalization of distance education in Argentine national universities. It is sociologically analyzed through the practices of agents/agencies and the construction of its own field with internal struggles and connections with other fields, while defining the contested good, its legal identity, and thereby its place in the Argentine university system. The theoretical-methodological perspectives of Pierre Bourdieu's reflexive sociology and Basil Bernstein's sociological theory of education are used as conceptual references for the study. Based on these perspectives, the social space to be studied is constructed, defined as the object of research: aspects related to the formation of the university distance education field – leading to its institutionalization – in direct connection with the university educational political field. This is achieved through the analysis of the practices of agents – and their academic habitus – agencies' practices, and the trajectory of policies and regulations that impact them. On the other hand, through relationships with other fields such as the university educational political and the influence of the intellectual and pedagogical education fields, Argentine university distance education defines the contested good – the meaning of university education: the understanding of the right to education – while simultaneously undergoing the process of redefining its legal identity and consolidating its institutionalization in Argentine universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Rosana Moretta, Universidad Nacional de La Pampa

    Doctora en Ciencias de la Educación. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Magíster en Ciencia Política y Sociología. (FLACSO). Profesora de Ciencias de la Educación. Docente investigadora dedicación exclusiva en la cátedra de Sociología y Coordinadora de las carreras de Especialización y Maestría en Docencia en Educación Superior. Directora de proyectos de investigación vinculados al área de educación a distancia y ha coordinado el Área Pedagógico-Curricular de Educación a Distancia en la Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa (UNLPam).

References

Anderson, P. (1999). Neoliberalismo: un balance provisorio. En Sader, E. y Gentili, P. (comps.) (1999). La trama del neoliberalismo. Mercado, crisis y exclusión social. (pp. 11-18). Buenos Aires: Eudeba.

Ball, S. J. (2002). Textos, discursos y trayectoria de la política: la teoría estratégica. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 y 3, 19-33.

Bernstein, B. y Díaz, M. (1985). Hacia una teoría del discurso pedagógico. Collected Original Resources in Education (CORE), 8, 3.

Bernstein, B. (1994). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Ediciones Morata.

Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Ediciones Morata.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (1996). Cosas dichas. Barcelona: Gedisa.

Bourdieu, P. (2012). Homo academicus. 1ª ed., 1ª reimp. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Brocca, D. (2013). El Proceso de institucionalización de la Educación a Distancia en la Universidad Nacional de Córdoba. Artículos de las III Jornadas de enseñanza de la Ingeniería. JEIN, 1(3).

Campagno, L. E. (2008). Evaluación y Calidad en los Programas de Educación Superior en entornos virtuales: aportes metodológicos y decisiones políticas. La complejidad de los procesos evaluativos en los programas de educación superior a distancia. Exposición en Panel de Expertos 3. En Pérez, S. e Imperatore, A. (comps.) (2009), Comunicación y educación en entornos virtuales de aprendizaje: perspectivas teórico-metodológicas. 1a ed. (pp.143-157). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Carbone, G. (2008). Sondeos y reflexiones, currículum y participación cooperativa en el campus virtual. Actas del I Foro Internacional de Educación Superior en Entornos Virtuales (pp. 148-156). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Chiroleu, A. (2013). Políticas públicas de Educación Superior en América Latina: ¿democratización o expansión de las oportunidades en el nivel superior? Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 22 (2), 279 – 304.

Chiroleu, A., Del Valle, D., Montero, F. y Mauro, S. (Comps.) (2016). El derecho a la Universidad en perspectiva regional. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC – CONADU- CLACSO.

Coiçaud, S. (2011). Escenarios de innovación en la gestión de programas de educación universitaria a distancia. Entre mitos, urgencias y desafíos. Revista de RUEDA, 8(8), 75-90. Recuperado de: https://rueda.cin.edu.ar/publicaciones/revistas

Coria, A. y Pensa, D. (Comps.) (2011). Reseña: investigaciones, experiencias y debates sobre educación a distancia. (pp. 79 – 106). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Díaz, M. (1995). Aproximaciones al Campo Intelectual de la Educación. En Larrosa, J. (Ed.), Escuela, Poder y Subjetivación. (333-366). Madrid: La Piqueta.

Fainholc, B. (2008). Programas, profesores y estudiantes virtuales: una sociología de la educación a distancia. Buenos Aires: Santillana.

García Aretio, L. (1999). Historia de la Educación a Distancia. Revista Ried (Revista Iberoamericana de Educación a Distancia), 2 (1), 11-40. Recuperado de: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/2084/1959

García Aretio, L. (2006). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Editorial Ariel.

Gentili, P. (2010). Derecho a la educación, política educativa y exclusión social en América Latina. En Campagno, L. y Alzamora, S. (Comps.), La educación en los nuevos escenarios socioculturales. (pp. 99-142). Santa Rosa: FCH-UNLPam.

González, A. y Roig, H. (2018). Normativa de educación a distancia para la universidad argentina: avances y desafíos pendientes. Virtualidad, Educación y Ciencia, 16 (9), 152-157.

Gutiérrez, A. (2012). Las prácticas sociales: una introducción a Pierre Bourdieu. 1a ed. Villa María: Eduvim.

Hraste, M. (2005). Editorial (Coordinadora de RUEDA). Boletín Electrónico, 2. www.rueda.edu.ar

Hraste, M. M. (2011). Reconstruyendo veinte años de RUEDA desde una lectura testimonial. En Pacheco, M. et al, De legados y horizontes para el siglo XXI: veinte años de la RUEDA (pp. 17-26). 1ª ed. Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Juarros, F. y Naidorf, J. (2007). Modelos universitarios en pugna: democratización o mercantilización de la Universidad y del conocimiento público en Argentina. Avaliação, 12(3), 483-504.

Litwin, E. (1993). La investigación en educación a distancia. Debates en torno a un Congreso. Revista RUEDA, 1, 49-53.

Litwin, E., Maggio, M. y Roig, H. (Comps.) (1994). Educación a Distancia en los 90. Desarrollos, problemas y perspectivas. Programa de Educación a Distancia UBA XXI, Facultad de Filosofía y Letras. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Litwin, E. (comp.) (2000). La educación a distancia. Temas para el debate en una nueva agenda educativa. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Martín, J. F. y Duyarian, M. (Febrero, 2008). Inclusión y calidad en el Sistema de Educación a Distancia de Argentina. Ponencia presentada en 6º Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2008”. La Habana, Cuba.

Mena, M. (1994). La Convivencia Institucional de las Modalidades Presencial y a Distancia: ¿Competencia o Cooperación? En Litwin, E., Maggio, M. y Roig, H. (Comps.), Educación a Distancia en los 90. Desarrollos, problemas y perspectivas. (pp. 140-147). Programa de Educación a Distancia UBA XXI, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Mena, M. (2016). Hacia la institucionalización de la Bimodalidad. En Villar, A. (comp.), Bimodalidad. Articulación y Convergencia en la Educación Superior. [documento en línea]. Universidad Nacional de Quilmes – Aula Cavila Campus Virtual Latinoamericano – Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD). Recuperado de: http://libros.uvq.edu.ar/assets/libro3/hacia_la_institucionalizacin_de_la_bimodalidad.html

Mena, M. (2001). Los materiales en Educación a Distancia. Programa de Formación Integral en Educación a Distancia. Universidad Nacional del NorEste. Buenos Aires: ICDE-UNESCO-La Crujía.

Miranda, E. (2011). Una “caja de herramientas” para el análisis de la trayectoria de la política educativa. La perspectiva de los ciclos de la política. En Miranda, E. y Bryan, N. (Comps.) (Re) Pensar la educación pública: aportes desde Argentina y Brasil. 1ª ed. (pp. 105 – 126). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Roig, H. y Moretta, M. R. (Abril, 2016). Prácticas y Políticas en la Gestión Universitaria de la Educación a Distancia. III Congreso Internacional de Educación “Formación, Sujetos y Prácticas”. IELES, FCH-UNLPam.

RUEDA (1993). Revista de la Red Universitaria de Educación a Distancia, Nº 1. Recuperado de: https://rueda.cin.edu.ar/publicaciones/revistas

RUEDA (2011). Revista de la Red Universitaria de Educación a Distancia, Nº 8. Recuperado de: https://rueda.cin.edu.ar/publicaciones/revistas

Tambornino, R. (1997). Editorial. Revista RUEDA, 3(1), 1-2. Recuperado de: http://rueda.edu.ar/wp-content/uploads/2011/10/Rueda3.pdf

Trucco, G. (2011). Funciones y competencias del tutor de la modalidad a distancia: un estudio de caso. XVIII Jornadas de intercambio de conocimientos científicos y técnicos [recurso digital]. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto: Editorial UniRío.

Watson, M. T. (2007). Historia de la educación a distancia en Argentina: Un contexto de surgimiento. Revista de la Red Universitaria de Educación a Distancia. RUEDA, 6, 7-26.

Watson, M. T. (2011) (a). Aproximaciones a la historia de la educación a distancia en las universidades nacionales argentinas. Presentación. En Pacheco, M. et.al., De legados y horizontes para el siglo XXI: veinte años de la RUEDA. 1ª ed. (pp. 69-72). Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Watson, M. T. (2011) (b). Los debates político-pedagógicos universitarios como marco de la historia de la EaD en Argentina. En Pacheco, M. et al., De legados y horizontes para el siglo XXI: veinte años de la RUEDA. 1ª ed. (pp.89-110) Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Watson, M. T. (Octubre, 2013). Los desplazamientos en la legitimidad de la EaD, una mirada a las carreras de grado a distancia en el Sistema público de Educación superior. Ponencia presentada en 6to. Seminario Internacional de Educación a Distancia “La educación en tiempos de convergencia tecnológica”. Red Universitaria de Educación a Distancia (RUEDA), Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza

Downloads

Published

2024-08-01

Issue

Section

DOSSIER: INNOVACIONES EN EL ESTUDIO EN LAS UNIVERSIDADES EN CONTEXTO DE PANDEMIA Y DE POSPANDEMIA

How to Cite

THE INSTITUTIONALIZATION OF DISTANCE EDUCATION IN THE ARGENTINE PUBLIC UNIVERSITY. POST-PANDEMIC DEBATES, MEANINGS AND CHALLENGES. (2024). Integración Y Conocimiento, 13(2), 63-88. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/45905

Similar Articles

61-70 of 264

You may also start an advanced similarity search for this article.