PROSPECTIVE FOR UNIVERSITIES OF THE FUTURE FROM POST-PANDEMIC LEGACIES

Authors

  • Silvia Coicaud Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco

Keywords:

University; Future; Multidiversity; Pospandemic

Abstract

The 2020/2021 pandemic confronted us with a difficult context, riddled with contradictions. Inequality in access to formal education was a tangible fact in numerous sectors of the population throughout the world, especially in countries with the greatest difficulties in their development. But the pandemic also inaugurated new ways of learning and teaching for many students and teachers, and in the case of higher education, it forcefully reinstated the founding principles of distance learning, providing opportunities for busy adults who could not access the studies in institutions with face-to-face modality. Convened by the Secretariat of University Policies, the National University of Patagonia San Juan Bosco -UNPSJB- together with eight other universities carried out a study about the actions developed from the emergency situation generated by pandemic, which forced the university system to adapt the pedagogical, scientific and social continuity of its academic offer, its research, its relationship with society and its forms of institutional management. The working group was made up of representatives of all faculties, coordinated by the Permanent Institutional Evaluation Program. In this work, several of the opinions and experiences shared by professors, students and researchers of the UNPSJB during the pandemic stage are recovered, in order to recognize and understand the educational processes that have arisen in an institution that, from the emergence of these phenomena, has changed in some of its practices and will surely continue to transform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvia Coicaud, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco

    Doctora en Didáctica y Organización Escolar. Máster en Educación Superior. Especialista en Docencia Universitaria. Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación. Profesora en: Maestría en Enseñanza en escenarios digitales, Maestría en Didácticas Específicas, Especialización en Docencia Universitaria y Maestría en Estudios Psicológicos para la Enseñanza y el Aprendizaje, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco. Integrante de comités académicos de Maestrías y Doctorado. Docente investigadora categoría 1. Evaluadora de instituciones universitarias, de sistemas de educación a distancia, de proyectos y carreras de posgrado. Libros publicados: “El Docente Investigador, la investigación y su enseñanza en las universidades”. “Educación a Distancia, tecnologías y acceso a la educación superior”. “La construcción de una Didáctica Tecnológica”. “La educación en ciudadanía como construcción de subjetividad política”. “Potencialidades didácticas de la Inteligencia Artificial. Videojuegos, realidad extendida, robótica y plataformas”.

References

Baricco, A. (2019). The Game. Barcelona, España: Anagrama.

Basabe, L. y Cols, E. (2007). La enseñanza, pp. 125-161. En Camilloni, A., El saber didáctico. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Becerra Artieda, F., Bustos, D., Denadei, M, Garriga, M., Hayes, L., Irusta, J. M., Mayorga, V., Muriete, R., Ortega, M.T., Perales, S., Quilodrán, R. y Suárez, S. (2022). La Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco ante la pandemia COVID-19: Continuidad pedagógica y vínculo con la comunidad. En Brumat, M.R. (coord.) Nuestras universidades públicas argentinas frente a la pandemia COVID-19, pp.107-143. Comodoro Rivadavia, Argentina: Editorial EDUPA

Berardi, F. (2019). Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Buckingham, D. (2008). Más allá de las tecnologías. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Cabero Almenara, J. y Lorente Cejudo, M. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Revista Campus virtuales, 9(2), pp. 25-34. Recuperado de http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article

/view/713/410

Camilloni, A. (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular. En: Aportes para un cambio curricular en Argentina 2001. Universidad de Buenos Aires, OPS/OMS. Buenos Aires, Argentina: UBA. Recuperado de https://www.fmed.edu.uy/sites/default/files/claustro/

documentos/modalidades%20y%20proyectos%20de%20cambio%20curricular%20A%20Camilloni.pdf

Castells, M. (2000). La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura. Vol.2, El poder de la identidad. Madrid, España: Alianza

Coicaud, S. (2019). Potencialidades didácticas de la inteligencia artificial. Videojuegos, realidad extendida, robótica y plataformas. Mediaciones tecnológicas para una enseñanza disruptiva, Buenos Aires, Argentina: Novedades educativas.

Doueihi, M. (2010). La gran conversión digital. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Dussel, I. (2022). ¿Estamos ante el fin de la escuela? Transformaciones tecnológicas y pedagógicas en la pospandemia. Revista del IICE, 51, pp. 31-48.

Etkin, J. (2007). Capital social y valores en la organización sustentable. Madrid, España: Granica.

González Fernández, M. O. (2021). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 19, pp. 81–102.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning, p. 3. EDUCAUSE Review. Recuperado de https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Maggio, M. (2012). Enriquecer la Enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Miranda, E. (2020). Políticas de educación superior en Argentina. Entre la COVID-19 y la deuda externa heredada. Revista Universidades, 85, p. 208. UDUAL. Recuperado de DOI:https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.85.280

Pardo Kuklinski, H. (2023). Los futuros inevitables de la universidad. Ideas para gestores hacia la consolidación híbrida. Medellín, Colombia: Escuela de Educación. UPB Virtual.

Pedraza Flores, R. (2021). Estudios del futuro para comprender la posibilidad de la universidad ubicua, Revista Interdisciplina, 9 (25), p. 223, Ciudad de México, México. Recuperado de https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2021.25.79974

Pérez Lindo, A. (2004). Gestión del conocimiento en la universidad. Trabajo presentado en el IV Encuentro Nacional y I Latinoamericano, La Universidad como Objeto de Investigación, Universidad Nacional de Tucumán, San Miguel de Tucumán., Argentina.

Pulido, A. (2009). El futuro de la universidad. Un tema para el debate dentro y fuera de las universidades. Madrid, España: Delta Publicaciones Universitarias

Williamson, B. (2018). Big data en educación. El futuro digital del aprendizaje, la política y la práctica. Madrid, España: Morata.

Downloads

Published

2024-08-01

Issue

Section

DOSSIER: INNOVACIONES EN EL ESTUDIO EN LAS UNIVERSIDADES EN CONTEXTO DE PANDEMIA Y DE POSPANDEMIA

How to Cite

PROSPECTIVE FOR UNIVERSITIES OF THE FUTURE FROM POST-PANDEMIC LEGACIES. (2024). Integración Y Conocimiento, 13(2), 144-160. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/45911