COMPLEX THINKING AND TRANSDISCIPLINARY FOR AN HABITAT APPROACH REFLECTIONS ABOUT THE EXPERIENCE OF THE SEMINAR ON TERRITORIAL MANAGEMENT AND HABITAT

Authors

  • Fernando Vanoli Arquitecto, doctorando en Estudios Sociales de América Latina en la orientación de sociología, en el marco de una beca doctoral de CONICET. Su campo de estudio es el hábitat como campo de disputas. Desarrolla sus tareas en el instituto INVIHAB-FAUD-UNC vinculado a CEUR-CONICET

DOI:

https://doi.org/10.59047/2469.0724.v3.n3.19033

Keywords:

Habitat, University, Transdiscipline, Complexity

Abstract

This article intends to reflect on the pedagogical experience of the Seminar on Territorial Management and Habitat of the Faculty of Social Sciences of the National University of Cordoba. Focusing on the epistemological, methodological and content dimensions, in relation to the approach of the conflicts in this field. In the first instance, this work deals with the academic proposal of the seminar, for then to mention the Epistemologies of the South and Popular Education as two currents that base the proposal. Later we end with the contribution of complex thinking and transdiscipline as necessary tools for the challenge of university education.

References

De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación

social. Buenos Aires: Siglo XXI editores. CLACSO.

De Sousa Santos, B. (2006). La universidad popular del siglo XXI. Lima: Fondo Editorial de la Facultad de

Ciencias Sociales - UNMSM.

Freire, P. (1996). Política y Educación. México: Siglo XXI editores.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs, y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Morin, E (1995). Introducción al pensamiento complejo. Argentina: Editorial Gedisa.

Pérez, E. (2001). Qué es hoy la educación popular para nosotros. En Educación Popular. Experiencias y

Desafíos. Buenos Aires: Universidad Popular Madres de Plaza de Mayo.

Richard, N. (2012). Humanidades y ciencias sociales: travesías disciplinarias y conflictos en los bordes. En

Buenfil, Fuentes y Treviño (Coord.). Giros teóricos II. Diálogos y debates en las ciencias sociales y humanidades

(pp. 23-41). México: UNAM

Rodríguez, E. M. (2014). Trayecto/s de la formación en hábitat desde las Ciencias Sociales. XX Encuentro de la

Red Universitaria Latinoamericana de Cátedras de Vivienda.

Sotolongo Codina, P. Y Delgado Díaz, C. (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad

social: Hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires: CLACSO.

Downloads

Published

2017-12-27

Issue

Section

EXPERIENCIAS DIDÁCTICAS

How to Cite

COMPLEX THINKING AND TRANSDISCIPLINARY FOR AN HABITAT APPROACH REFLECTIONS ABOUT THE EXPERIENCE OF THE SEMINAR ON TERRITORIAL MANAGEMENT AND HABITAT. (2017). PENSUM, 3(3). https://doi.org/10.59047/2469.0724.v3.n3.19033