New palaces
Architecture as an illustration of the nation, Uruguay (1894-1914)
DOI:
https://doi.org/10.59047/2469.0724.v10.n13.46402Keywords:
architecture, nation, history, identityAbstract
Uruguay underwent a huge transformation process around 1900 that placed it as a modern, thriving and independent nation within the great world panorama. The architectural works produced in the country at that time were used as a demonstration of greatness, abundance and progress by advertising publications sent to Europe in order to attract potential visitors and settlers. This work addresses - through the look at the buildings portrayed in these publications - the role of architecture in the process of formation and consolidation of the republic. The analysis of the incorporation of these images is crossed by the conceptions of national identity, closely related to the modernization processes of the beginning of the 20th century. It is proposed to reflect on how the visuality of the architecture produced in that period - executed by the first professionals trained in the country - collaborated in the processes of national identification.
References
Achugar, H. (1985). Poesía y sociedad: Uruguay 1880-1911. Arca.
Achugar, H. (1992). Uruguay, el tamaño de la utopía. En H. Achugar y G. Caetano, Identidad uruguaya: mito, crisis o afirmación (pp.155-208). Trilce.
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.
Andrieux, J. Chevallier, F. y Kervanto, A. (2006). Idée nationale et architecture en Europe: 1860-1919 Finlande, Hongrie, Roumanie, Catalogne. Presses universitaires.
Arana, M. y Garabelli, L. (1991). Arquitectura renovadora en Montevideo 1915-1940. Fundación de Cultura Universitaria.
Araújo, O. (1907). Guía pintoresca de Montevideo. Dornaleche y Reyes.
Ardao, A. (1956). La filosofía en el Uruguay en el siglo XX. Fondo de cultura económica.
Bozdogan, S. (2001). Modernism and nation building. Turkish architectural culture in the early republic. University of Washington Press
Caetano, G. (1992). Identidad Nacional e imaginario colectivo en Uruguay. La síntesis perdurable del Centenario. En H. Achugar y G. Caetano, Identidad uruguaya: mito, crisis o afirmación (pp.75-96). Trilce.
Castells, M. (2000). Globalización Estado y Sociedad Civil: el nuevo contexto histórico de los derechos humanos. Isegoría, (22), 5-17.
Clacso. (1976). Términos latinoamericanos para el Diccionario de Ciencias Sociales. Recuperado de https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/16196.
Egbert, D. y Van Zanten, D. (1980). The Beaux-Arts tradition in French architecture: illustrated by the grands prix de Rome. Princeton University Press.
El Siglo. (1913). El Siglo Cincuentenario, 1863-1913. El Siglo.
Fichte, J. (1808). Discursos a la nación alemana. Realschulbuchhandlung.
Gutiérrez, R. (2006). Las celebraciones del centenario de las independencias. Apuntes: Revista de estudios sobre patrimonio cultural, (19.2).
Hegel, G. (1807). Fenomenología del espíritu. Bamberg.
Herder, J. (1769). Selvas Críticas. Riga.
Hereu, P. (1987). Vers una arquitectura nacional. UPC.
Hobsbawm, E. (1988). L’Invent de la tradició. EUMO.
Jacob, R. (1988). El modelo batllista. Variación sobre un viejo tema? Universidad de Virginia.
Larraín, J. (1994). La identidad Latinoamericana. Estudios públicos (55), 31-64.
Lloyd, R. (1912). Impresiones de la República del Uruguay. Lloyds, Greater Britain Publishing Company.
Maeso, C. (1910) El Uruguay a través de un siglo. L'Uruguay à travers un siècle. Tipo-Litografía Moderna.
Martínez-Nespral, F. y Betti, R. (2021). Imágenes de España, reflejos de Argentina: vínculos en la arquitectura y el arte. Nobuko.
Mendez, E. (2011). Historia uruguaya 7. El Uruguay de la modernización, 1876-1904. Banda Oriental
Methol, A. (1967). El Uruguay como problema. Diálogo.
Miras, M. (2011). La arquitectura de las fotos. Buenos Aires en el 1900. Concentra.
Peluffo, G. (2000). Alegoría y utopía republicanas. En H. Achugar y M. Morañan, Uruguay: imaginarios culturales, desde las huellas indígenas a la modernidad (221-240), Trilce.
Rama, Á. (1998). La ciudad letrada. Arca.
Real de Azúa, C. (1964). El impulso y su freno. Banda Oriental.
Reborati, A. (1914). La edificación moderna en Montevideo. La Uruguaya.
Revista de la Asociación Politécnica. (1914). Gran Exposición intencionalidad Panamá - Pacifico / El MOP en la exposición Panamá - Pacifico. Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay (77), 257-272.
Rimbaud, T. (2023). Arquitecturas de la modernización en Uruguay 1895-1915. Indagaciones iniciales. Limaq (12) https://doi.org/10.26439/limaq2023.n012.5958
Rimbaud, T. (2024). Legados estatales: la contribución de la arquitectura pública en la consolidación del Uruguay como nación (1890-1914). Santander. Estudios de Patrimonio (7), 303-337, https://doi.org/10.22429/Euc2024.sep.07.13
Rodríguez Pedret, C. (2017). El vademécum de la ciudad. París y Barcelona en las guías y descripciones urbanas. 1750 - 1920. [Tesis Doctoral]. Universidad Politécnica de Cataluña
Sambarino, M. (1980). Identidad, tradición, autenticidad. Tres problemas de América Latina. Caracas: Centro de Estudios Latinoamericanos
Sikošek, M. (2023). La arquitectura Art Nouveau de Belgrado como manifestación de la identidad nacional. [Ponencia]. IV Congreso internacional Coup DeFouet, http://www.artnouveau.eu/es/index.php
Talavera, P. (1999). El valor de la identidad. Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho (2).
Tambaka, A. (2023). Revestimientos cerámicos: un material característico en la decoración de vestíbulos en el Art Nouveau tardío en Riga.[Ponencia]. IV Congreso internacional Coup DeFouet, http://www.artnouveau.eu/es/index.php
Van Zanten, D. (1994). Building Paris: architectural institutions and the transformation of the French capital, 1830-1870. Cambridge University Press.
Von Sanden, C. (2018). La imagen del Uruguay dentro y fuera de fronteras. En M. Broquetas y M. Bruno (Eds.). Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales. (Vol. 1, pp 200-234).Centro de Fotografía.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tatiana Rimbaud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and guarantee to the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4 license.
b. Authors may separately establish additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
d. 4.0 International Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License.