Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos

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Diego Cuevasanta
Karina Curione
Victor E. C. Ortuño
Florencia Sandin
Martina Burghi
Alejandro Vásquez-Echeverría

Abstract

This work aims to present the validation to the spanish language of the scale Intrinsic versus Extrinsic Motivation in the Classroom (Harter, 1981) adapted for schoolchildren in Uruguay. The study counted with the participation of a total of 912 children (52,4% girls and 47,6% boys), with an age average of 10.19 years (DT=1,10), from 10 schools (61.4% public and 38.6% private) all located in Montevideo, Uruguay. The structure of the scale was studied using the Confirmatory Factor Analysis, the final model showed adequate fit index X2/df=2.63; GFI=.93; CFI= .89; NFI= .84, RMSEA=.05. The results obtained confirmed the five dimension structure originally presented by Harter (1981), they prove proper psychometric properties for the use of the instrument on the uruguayan population.

Article Details

How to Cite
Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos. (2023). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 130-144. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v15.n1.32174
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Author Biographies

Karina Curione, Universidad de la Republica (Udelar), Facultad de Psicología, Instituto de Fundamentos y Métodos en Psicología, Montevideo, Uruguay

Reseña curricular: Licenciada en Psicología, Facultad de Psicología, Universidad de la República (2000). Magíster en Psicología y Educación, Facultad de Psicología, Universidad de la República (2011). Doctora en Psicología (UCUDAL- 2018). "Diploma Superior en Ciencias Sociales con Mención en Constructivismo y Educación" FLACSO/Universidad Autónoma de Madrid (2004).
Profesora Adjunta del Instituto de Fundamentos y Métodos en Psicología, Docente en Régimen de Dedicación Total (RDT). Programa Cognición.
Entre los años 2004 y 2011 fue Docente de la Unidad de Enseñanza de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de la República (Grado 2, 30 horas).
Línea de investigación: Motivación y rendimiento Académico.  Editora de la Revista Psicología, Conocimiento y Sociedad. 
Docencia Actual: Docente de la Unidad Curricular Procesos Cognitivos  (PELP 2013).

Victor E. C. Ortuño, Universidad de la Republica (Udelar), Facultad de Psicología, Instituto de Fundamentos y Métodos en Psicología, Montevideo, Uruguay; Universidade de Coimbra, Centro de Investigação do Núcleo de Estudos e Intervenção Cognitivo-Comportamental, Coímbra, Portugal

Doctor en Psicología de la Motivación y Personalidad por la Universidade de Coimbra (Portugal). Docente e investigador del Instituto de Fundamentos y Métodos en Psicología de la Facultad de Psicología (Udelar), 11200, Montevideo, Uruguay. Investigador del Centro de Investigação do Núcleo de Estudos e Intervenção Cognitivo-Comportamental de la Universidade de Coimbra y miembro de la International Research Network on Time

Florencia Sandin, Universidad de la República (Udelar), Facultad de Psicología, Montevideo, Uruguay.

Licenciada en Psicología, Facultad de Psicología, Universidad de la República (Udelar).  Especialización en Psicología Clínica del Niño  y  el Adolescente en la Universidad Católica del Uruguay. Integrante de la línea de investigación Motivación y Rendimiento Académico. Facultad de Psicología (Udelar), 11200, Montevideo, Uruguay. 

Martina Burghi, Universidad de la República (Udelar), Facultad de Psicología, Montevideo, Uruguay.

Licenciada en Psicología, Facultad de Psicología, Universidad de la República (Udelar).  Integrante de la línea de investigación Motivación y Rendimiento Académico. Facultad de Psicología (Udelar).

How to Cite

Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos. (2023). Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 130-144. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v15.n1.32174

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