To Name the Tradition... Or the Future? Folk-Lore, Posfolklore, Folk-Link: Doubts, Comments and Proposals
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27000Keywords:
neofolklore, posfolklore, folk projection, affective turn, folk-linkAbstract
To think about analyze the way in which politics, nation and folklore articulate itself in Latin America implies, at least, to understand to understand the variations in time and reality and the names that refer to it. Also implies the need to adjust corresponding definitions, which we do here for investigation scopes. So in this paper “neofolklore”, “posfolklore”, “folk-communication”, as well as “folklore projection” (folklore showing) and “modern folklore”, are designations analyzed. Briefly tracing the history of theoretical concepts with which folk science proposed to approach author creation, not anonymous, allows us to glimpse how people were conceived, the nation and the art that tried to represent them. Limitations of transferring those concepts to popular music, now, require new points of view, like “affective turn” in social studies. This is especially important when the music whole that includes “creator/issuer, performer, and receivers (actually co-makers)”, transforms it in “musics of use”.
All this leads us, in transcendent substantial cases, the close of that special circle of observation, creation, emission, reception and reimpact in new artists, that in popular creation and when are founded through entire trajectories, constitutes what we call “folk-link”, definition we propose here. Links that, of course, to be such, must be generationally relevant.
Downloads
References
Apicella, Mauro (2009) “Adiós al pianista Eduardo Lagos”, en La Nación 28/06/09, ver https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/musica/adios-al-pianista-eduardo-lagos-nid1144360
Blache; Marta (1992) “Folklore y Nacionalismo en la Argentina. Su vinculación de origen y su desvinculación actual”. En RUNA- Instituto de Ciencias Antropologicas y Museo etnográfico Juan B. Ambrosetti -Vol. XX Bs As. (1991-1992)- pp 69-89
Castiñeira de Dios, José Luis (2018) “Vigencia y porvenir del folklore argentino”. En. Cuadernos de Folklore nº 2. Buenos Aires: Academia Nacional del Folklore.
Colombres, Adolfo (2018) “Formas de tradicionalismo y comunitarismo”. En Cuadernos de Folklore nº 2. Buenos Aires: Academia Nacional del Folklore.
Cortazar, Augusto Raúl (1954) Que es Folklore. Ed Lajovane, Bs. As.
Cortazar, Augusto Raúl (1959) Esquema del Folklore. Ed Columba, Bs. As.
Cortazar, Augusto Raúl (1967) Folklore y Literatura. Ed Columbia, Bs. As.
Chamosa Oscar (2010) The Argentine Folklore movement-Sugar Elites, Criollo workers and the OPolitixcs of Cultural Nationalism, 1900-1655. Univ Georgia- USA
Díaz, Claudio (2009) Variaciones sobre el ser nacional. Una aproximación sociodiscursiva al “folklore” argentino. Ed. Recovecos, Córdoba
Díaz Claudio (comp.) (2015): Fisuras en el sentido: músicas populares y luchas simbólicas. Ed. Recovecos, Córdoba
Díaz Claudio (2019) “Alta fidelidad. El rock, el folklore… y Mercedes Sosa”. En Ecos del Folklore III, Academia Nacional del Folklore, Bs As (en prensa): 37-43.
Farred, Grant (2003) What’s my name- Black vernacular intellectuals. Univ. of Minnesota Press, USA.
Fernández Latour de Botas, Olga (2019) “Augusto Raúl Cortazar, el folklorista a 45 años de su fallecimiento”. En Pregón Criollo Nº 93-Septiembre. Academia Nacional del Folklore, Bs As. pp 7-9
Flury, Lázaro (1964) Folklore Prohibido y otros temas. Ed. Colmegna, Santa Fe.
González, Juan Pablo (2011) “Raíces y Globalización en la Música Popular Chilena”. En ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura Vol. 187 - 751 septiembre-octubre, pp 937-946. doi: 10.3989/arbor.2011.751n5010 (Consultado el 29/9/19).
Kaliman Ricardo J. (2004) Alhajita es tu Canto. El capital simbólico de Atahualpa Yupanqui. Ed Comunic-arte, Córdoba
Marques de Melo, José (2018) “Aporte Brasileño a la Teoría de la Comunicación- El Estudio de Folkcomunicación según Luiz Beltrão”. Razón y Palabra Nº 27. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n27/jmarques.html (Consultado el 14/11/2019)
Molinero Carlos (2011) Militancia de la Canción. Política en el canto folklórico de la Argentina (1944/1975). Ed. de Aquí a la Vuelta, Bs. As.
Molinero, Carlos y Vila, Pablo (2017) Cantando los Afectos Militantes- Las emociones y los afectos en dos obras del canto folklórico peronista y marxista de los ’70. Molinero Ed., Bs. As.
Rojas Ricardo (1922) La restauracion nacionalista. Lib La facultad, Bs. As.
Vega, Carlos (1960) La Ciencia del Folklore, Ed Nova; Bs. As.
Vila (1987)- "Tango, folklore y rock: apuntes sobre música, política y sociedad en Argentina," Cahiers du monde Hispanique et Luso-Brésilien (Caravelle- 1987): 81-93. (Toulouse- Université de Toulouse-Le Mirail).
Vila, Pablo (2002) Música e Identidad. La capacidad interpeladora y narrativa de los sonidos, las letras y las actuaciones musicales. En Cuadernos de Nación. Música en transición. Ana María Ochoa y Alejandra Cragnolini. 15-44. Bogotá, Ministerio de Cultura.
Vila, Pablo (2019) Los Farías Gómez, o de como revolucionaron la música popular argentina y yo terminé pasando mi luna de miel en Santiago… y amando al jazz; prólogo de Molinero, 2019: La Tribu (en edición)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).