A Dissident Avant-Garde: the Case Casey

Authors

  • Carina González CONICET - Centro de Letras Hispanoamericanas

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27049

Keywords:

Casey, exile, pretending, Frankenstein, vampires

Abstract

The Cuban Revolution has generated different forms in which the art intervenes in politics. Inside and out of the hegemonic order, the dissident writing of Calvert Casey (Baltimore 1924 – Roma 1969) works from an esthetic affected by bilingualism and exile that explores desire tied at the Avant-Garde experimentation. This essay examines the construction of the identity in “El regreso” (1962) and its tie with Notas de un simulador (1969) across formal and generic strategies that frame the nouvelle inside the modern Fantasy (Rosemary Jackson) analyzing its bonds with the Gothic literature (María Negroni) and vampirism (Rosalba Campra)

Author Biography

  • Carina González, CONICET - Centro de Letras Hispanoamericanas

    Dra. en Letras por la Universidad de Maryland, investigadora adjunta CONICET-CELEHIS.

References

Badiou, Alain (1999) Ser y acontecimiento. Trad. Raúl Cerdeiras. Manantial, Buenos Aires.

Barthes, Roland (1998) Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI, Buenos Aires.

Borges, Jorge Luis (1997) “El escritor argentino y la tradición”. En: Obras Completas, Emecé, Buenos Aires.

Cabrera Infante, Guillermo (1998) “¿Quién mató a Calvert Casey?”. En: Vidas para leerlas. Alfaguara, Madrid.

Campra, Rosalba (1991) “Los silencios del texto en la literatura fantástica”. En: El relato fantástico en España y en Hispanoamérica, Enriqueta Morillas Ventura (ed.) Siruela, Madrid.

Casey, Calvert (2009) “El regreso”. En: Cuentos (casi) completos. DR singulares, México.

Casey, Calvert (2009) “Notas de un simulador”. En: Cuentos (casi) completos. DR singulares, México.

Casey, Calvert (2014) Memorias de una isla. Ediciones Sed de Belleza, Villa Clara.

Cross, Esther (2013). La mujer que escribió Frankenstein. Emecé, Buenos Aires.

Derrida, Jacques (1997) El monolingüismo del otro o la prótesis de origen. Trad. Horacio Pons. Manantial, Buenos Aires.

Fowler, Víctor (1998) La maldición. Una historia del placer como conquista. Letras cubanas, La Habana.

Jackson, Rosemary (1986) Fantasy. Literatura y subversión. Catálogos, Buenos Aires.

Kristeva, Julia (1988) Poderes del horror. Trad. Nicolás Rosa. Siglo XXI, Buenos Aires.

Negroni, María (1999) Museo Negro. Norma, Buenos Aires.

Pérez Firmat, Gustavo (2002) “Bilingual blues, bilingual bliss. El caso Casey”. En: Modern Language Notes vol. 117, Nro. 2, pp. 432-448.

Quintero-Herencia, Juan Carlos. (2014) “Casey expuesto”. En: Fuera del canon. Escrituras excéntricas de América Latina. Carina González (ed) Iberoamericana, Pittsburgh.

Rojas, Rafael (2013) La vanguardia peregrina. El escritor cubano, la tradición y el exilio. Fondo de cultura económica, México.

Published

2019-12-18

How to Cite

A Dissident Avant-Garde: the Case Casey. (2019). Recial, 10(16). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27049

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.