The Gaze in The Secret of Rembrandt by María Teresa Andruetto
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31230Keywords:
María Teresa Andruetto, Argentine poetry, gazing, affectivity, styleAbstract
Maria Teresa Andruetto's writing seems to be based on a particular way of gazing, which contributes to one of the most prominent stylistic features of her poetry. To determine what this way of gazing is, what its properties and stylistic implications are, is the purpose of the article. The poem The Secret of Rembrandt is taken as the object of analysis, from the field of literary studies and by taking into account some considerations of tensive semiotics, since this theoretical perspective, by correlating the sensitive with the intelligible as the first articulation of meaning, allows us to characterize the action of gazing, within Andruetto's poetry, as a form of the predominantly affective vision.
Downloads
References
Andruetto, M. T. (1998). El secreto de Rembrandt. Córdoba: Llanto de mudo ediciones.
Andruetto, M. T. (2008). Pavese/Kodak. Buenos Aires: Ediciones del Dock.
Barthes, R. (1999). La cámara lúcida. Trad. Joaquim Sala-Sanahuja. 7a. Barcelona: Paidós.
Casasco, G. (2002-2003). Los alrededores, la mirada. Visio. La revue de l'Association Internacionale de Sémiotique Visuelle, vol. 7, (3-4), 131-140.
Levinas, E. (2000). La huella del otro. México: Taurus.
Mier Garza, R. (2010). Inflexiones de la experiencia estética. Puebla: Programa de Semiótica y Estudios de la Significación/BUAP.
Nancy, J.L. (2006). La mirada del retrato. Buenos Aires: Amorrortu.
Ouellet, P. (2004). Semiótica y estética: la mirada del otro. Puebla: Programa de Semiótica y Estudios de la Significación/BUAP.
Rembrandt, H. (1660). Autorretrato ante el caballete [Pintura]. París: Museo del Louvre.
Rembrandt, H. (1629). Autorretrato con gorguera [Pintura]. La Haya: Mauritshuis.
Simmel, G. (2011). El rostro y el retrato. Trad. Mahias Andlau. Madrid: Casimiro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).