2020, year zero. Intimate narratives or vulnerability as a power during the COVID-19 pandemic
Keywords:
narratives, intimacy, pandemic, bodies, resistanceAbstract
This essay recovers chronicles and essays of philosophers, critics and activists during the first months of 2020, when these texts emerged from the experiences during the quarantines in various cities, as a consequence of the Covid-19 pandemic. We focus on the voices of Nelly Richard, Paul Preciado, Ana Longoni, val flores, Franco Bifo Berardi and Osvaldo Baigorria from what we´ve come to call intimate narratives. These writings avoided futuristic allegories which tried to give answers or imagine preconceived futures (whether catastrophic or revolutionary). On the contrary, in the tense calm of suspended time, these authors approached their questions from a crucial bodily dimension, thus plotting micropolitical strategies. In these texts, the resistances take form as a writing-thought elaborated from the circumstance of the obligatory isolation, although projected towards the life in common, the capabilities of affective care and the memory of collective revolts.
Downloads
References
Aira, C. (2008). La intimidad. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, 13-14, 6-12.
Arbuet Osuna, C. (2021). Intervenciones feministas anti-punitivas sobre cuidado de sí y de lxs otrxs en pandemia. Iberoamerica Social. Revista de estudios sociales, (4), 21-42. Recuperado de https://iberoamericasocial.com/ojs/index.php/IS/article/view/463
Baigorria, O. (2020a). El nuevo orden de los cuerpos. Recuperado de https://osvaldobaigorria.com/2020/04/10/el-nuevo-orden-de-los-cuerpos/
Baigorria, O. (2020b). Un nuevo orden en los cuerpos. Recuperado de https://cajanegraeditora.com.ar/blog/un-nuevo-orden-de-los-cuerpos/
Berardi, F. (2020). El Umbral. Crónicas y meditaciones. Buenos Aires: Tinta Limón.
Butler, J. (2020). El capitalismo tiene sus límites. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Whuan (pp. 59-66). Buenos Aires: ASPO.
Caparrós, M. (2016). Lacrónica. Buenos Aires: Planeta.
Carri, A., Solomonoff, J., Citarella, L. Alché, M. y Smirnoff, N. (Dirs.). (2021). Bitácoras [Serie documental]. Recuperado de https://www.cont.ar/serie/6bb550fe-fbdb-4ea8-8f54-fe3cccf19396
Deleuze, G. (2005). Postdata sobre las sociedades de control. En Autor, El lenguaje libertario: antología del pensamiento anarquista contemporáneo. La Plata: Terramar.
Expósito, M. (2020). Tendremos que hacer reaparecer el deseo en medio de la necesidad. Recuperado de https://www.nodal.am/2020/05/nelly-richard-ensayista-critica-cultural-chilena-tendremos-que-hacer-reaparecer-el-deseo-en-medio-de-la-necesidad/
Ferrer, C. (2011) El entramado: el apuntalamiento técnico del mundo. Buenos Aires: Ediciones Godot.
flores, v. (2020). El exilio de la piel. Recuperado de http://escritoshereticos.blogspot.com/2020/06/el-exilio-de-la-piel.html
Foucault, M. (1999). ¿Qué es un autor? En Autor, Entre filosofía y literatura. Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2014). Historia de la sexualidad, 3: La inquietud de sí. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Galindo, M. (2020). Desobediencia, por tu culpa voy a sobrevivir. En P. Amadeo (Ed.), Sopa de Whuan (pp. 119-128). Buenos Aires: ASPO.
Giordano, A. (2011). La contraseña de los solitarios: diarios de escritores. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Llinás, M. (2020a). Primera carta de Mariano Llinás a Matías Piñeiro. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/mariano_llinas/NDk1NzYyNTI1_MTM2MzYzNzQ3NQ==
Llinás, M. (2020b). Segunda carta de Mariano Llinás a Matías Piñeiro. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/mariano_llinas/NDk1NzYyNTI1_MTM2NDEwMjMyNQ==
Llinás, M. y Piñeiro, M. (2020). Correspondencia 3. Última carta de Mariano Llinás. Respuesta de Matías Piñeiro. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://vimeo.com/460885288
Longoni, A. (2020). No tener olfato. Anfibia. Recuperado de http://revistaanfibia.com/cronica/no-tener-olfato/
Moreno, M. (2020). Mientras tanto: ¡Adentro! (Aguafuertes de cuarentena) [Video en YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=TSoH-TaX-mk
Moure, C. (2013). La voz de los cuerpos que callan. Las crónicas de Pedro Lemebel: entre la literatura y la historia (Tesis de posgrado). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1001/te.1001.pdf
Obeid, L., Makovsky, P., Asociación de Artistas de Rosario, Gatto, E., Fondevila, P., Del Río, C.… Fundar. (2020). Bitácora museo. Rosario: Ediciones Castagnino/Macro.
Obeid, L. (2020). Final abierto. En Obeid, L., Makovsky, P., Asociación de Artistas de Rosario, Gatto, E., Fondevila, P., Del Río, C.… Fundar, Bitácora Museo (pp. 8-10). Rosario: Ediciones Castagnino/Macro.
Piñeiro, M. (2020a). Primera respuesta de Matías Piñeiro a Mariano Llinás. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/matias_pineiro/MTA1MTQ5MDcwMA==_MTM2Mzg2OTkwMA==
Piñeiro, M. (2020b). Segunda respuesta de Matías Piñeiro a Mariano Llinás. Hay cartas que detienen un instante más la noche [Curaduría de S. Riosalido] [Video]. Recuperado de https://www.wearekabinett.com/p/matias_pineiro/MTA1MTQ5MDcwMA==_MTM2NDMzNDc1MA==
Preciado, P. (2020a). Estábamos al borde de una revolución feminista… y llegó el virus. El independiente. Recuperado de https://www.elindependiente.sv/2020/05/04/paul-b-preciado-estabamos-al-borde-de-una-revolucion-feminista-y-luego-llego-el-virus/
Preciado, P. (2020b). La conjura de lxs perdedorxs. Lobo Suelto. Recuperado de http://lobosuelto.com/la-conspiracion-de-lxs-perdedorxs-paul-b-preciado/
Saer, J. J. (1997). El concepto de ficción. Buenos Aires: Ariel.
Villoro, J. (2006). La crónica, ornitorrinco de la prosa. La nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/cultura/la-cronica-ornitorrinco-de-la-prosa-nid773985/
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).