Dystopian forms to destroy and rethink the Caribbean motif in two Cuban fictions of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41702

Keywords:

21st-Century Cuban narrative, Generation Year Zero, Caribbean theory, Cuban literature, trans/post-national literature

Abstract

This paper proposes to read Caribbean literature, and specifically 21-Century Cuban narratives, as living, open, ever-moving, multi-vectorial entities in continuous relation/feedback with the world, following the works of authors such as Ottmar Ette, Edouard Glissant, Antonio Benítez Rojo, and Nancy Calomarde. Drawing from these Caribbean scholars, we examine the matrixes, dislocations, tropes, and literary representations of the Cuban and the Caribbean in two recent dystopian fictions by Cubans Anisley Negrín and Jorge Enrique Lage, which choose to leave Havana as the epicenter of the trans-post-national narrative and become uncomfortable or difficult to assimilate into the canon and literary criticism of the island, because they never tire of questioning the binarisms, commonplaces, false transparencies, and schizophrenia of this multi-faceted, overflowing artifact, spread all over the world, which is, today, Cuban culture.

References

Aínsa, F. (2014). Nueva cartografía de la pertenencia. La pérdida del territorio en la narrativa latinoamericana. En Iberoamericana XIV, Año 14, 54, 111-126. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/24368557

Arenas, R. (2010). El color del verano. Barcelona: Tusquets.

Benítez Rojo, A. (1992). La literatura caribeña y la teoría del caos. Latin American Literary Review. Vol. 20, no. 40, julio-diciembre, 16-18. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/20119617

Brathwaite, K. (1984). Nation Language. History of the Voice. London: New Beacon.

___________ (2010). La unidad submarina. Selección, edición y traducción de Florencia Bonfiglio. Buenos Aires: Katatay.

Calomarde, N (2019a). Fuera de obra, fuera de territorio. Escrituras cubanas del después. En Graciela Salto y Nancy Calomarde (comps.) Devenir/escribir Cuba en el siglo XXI: (post) poéticas del archivo insular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Katatay.

____________ (2019b). Islas en trance. Ficciones de desterritorialización en la literatura cubana reciente. CELEHIS Año 28, no. 37, Mar del Plata, Argentina, 4-17. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-94632019000100002

____________ (2022). Escarbar las escrituras. ¿Hacia formas de la trashficción? Recuperado de: https://hypermediamagazine.com/literatura/ensayo/escarbar-las-escrituras-hacia-formas-de-la-trashficcion-cubana/

Casamayor-Cisneros, O (2012). Utopía, distopía e ingravidez. Reconfiguraciones cosmológicas en la narrativa postsoviética cubana. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert.

De la Campa, R. (2012). El Caribe y su apuesta teórica. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, vol 4, No. 4, 25-38. Recuperado de: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/615/596

Dorta, W. (9 de diciembre de 2012). Olvidar Cuba: contra el lugar común. Diario de Cuba. Recuperado de: http://www.diariodecuba.com/de-leer/olvidar-cuba-contra-el-lugar-comun

________ (2015). Políticas de la distancia y el agrupamiento. Narrativa cubana de las últimas dos décadas. Istor: revista de historia internacional, Año 15, no. 63, 115-136. Recuperado de: https://www.academia.edu/15769830/Pol%C3%ADticas_de_la_distancia_y_del_agrupamiento_Narrativa_cubana_de_las_%C3%BAltimas_dos_d%C3%A9cadas_Groups_Politics_Cuban_Narrative_of_the_Last_Two_Decades_Istor_Revista_de_Historia_Internacional_63_2015_115_135_

Ette, O. (2009). Hacia una poética del movimiento: literatura sin residencia fija. Afinidades: revista de literatura y pensamiento, no.2, 85-96.

_____ (2005). Desde la filología de la literatura mundial hacia una polilógica filología de las literaturas del mundo. En Gesine Müller y Dunia Gras (eds) América Latina y la literatura mundial. Mercados editoriales, redes globales y la invención de un continente. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert.

Fornés, R. (2009). Miami Mayami y Labana, yin-yang cities. Nuevo mundo, mundos nuevos. no. 9. Dossier La Habana por hacer. Antonio José Ponte intro. Recuperado de: https://journals.openedition.org/nuevomundo/44042

Glissant, E. (2016). Introducción a una poética de lo diverso. Madrid: Ediciones Cinca.

Lage, J. E. (2014). La autopista. The movie. La Habana: Editorial Cajachina.

Negrín, A. (2014). Isla a mediodía. En Gilberto Padilla (ed) Malditos bastardos. Antología. Diez narradores cubanos que no son Pedro Juan Gutiérrez, ni Zoe Valdés, ni Leonardo Padura, ni… La Habana: Editorial Caja China-Ediciones La Palma.

Rojas, R (2018). La generación flotante: apuntes sobre la nueva literatura cubana. Revista de la Universidad de México, no. 1, 140-148. Recuperado de: https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/e51b17ed-9e3d-430f-981c-90bc3974d061/la-generacion-flotante-apuntes-sobre-la-nueva-literatura-cubana

Timmer, N. (2019). Una torre y una autopista: distopías y territorialidades en novelas postcubanas de Carlos A. Aguilera y Jorge Enrique Lage. En Graciela Salto y Nancy Calomarde (comps) Devenir/escribir Cuba en el siglo XXI: (post)poéticas del archivo insular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Katatay.

Viera, K. (2020). Nuevos sentidos para una ficción habanera. Jorge Enrique Lage: La(s) Habana(s) del porvenir. Zama, vol. 12, no. 12, 47-57, Recuperado de: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/9611

_______ (2022). La Habana como entre-lugar: Dazra Novak en la ciudad. Alea: Estudios Neolatinos, vol. 24, No. 1, Recuperado de: https://www.scielo.br/j/alea/a/WNCXXJVFdSwGZp5ZBHMmmzv/abstract/?lang=es

Published

2023-07-08

How to Cite

Dystopian forms to destroy and rethink the Caribbean motif in two Cuban fictions of the 21st century. (2023). Recial, 14(23), 192-204. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41702

Similar Articles

1-10 of 282

You may also start an advanced similarity search for this article.