Between reformation and reinvention: the frontier, the national subject and the emergence of Latin American identity in Zama, by Antonio Di Benedetto
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43446Keywords:
Zama, frontier, argentinian identity, national subject, transculturationAbstract
In this article, we will analyze the role of the frontier in Zama, by Antonio Di Benedetto, and how it interacts with Bartolomé Mitre’s historiography and its projection of the Argentinian nation. Through a socio-historical analysis, we will investigate how the novel interrogates the Argentinian national subject –a construction established with the foundation of the national state, through restrictive and discriminatory concepts such as the dicotomy of civilization/barbarism– to underpin our reading hypothesis: through the history of a protagonist who can’t achieve progress or interpret the frontier world that surrounds him, Zama dismantles Occidental rationalism and showcases a complex vision of the Latin American frontier, in which the European paradigm is replaced by native knowledge. Our conclusion is that Di Benedetto’s novel revalues Latin American knowledge, exhibits a “transculturated” Argentinian Identity (using the concept of Angel Rama) and becomes a precedent for “new historical novels”: an emergent wave of literature after the second half of the twentieth century, that revisits the restrictive foundations of the “Argentinian subject” and proposes pluralist methods to comprehend the Argentinian nation, its environments and inhabitants.
Downloads
References
Antelo, R. (2017). El glosador. En L. Reales (Comp.), Homenaje a Antonio Di Benedetto (pp. 29-47). Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Basualdo, G. (2006/2007). Zama: hombre de ningún lugar, o la tradición en construcción. Hologramática Literaria, 2(3), 127-138. Recuperado de https://www.cienciared.com.ar/ra/doc.php?n=470
Bocco, A. (2013a). Frontera y exilio: dos categorías para pensar la literatura de post-dictadura en el NOA. Recuperado de http://hdl.handle.net/11086/18992
Bocco, A. (2013b). Postas heterodoxas en la literatura de fronteras. En C. Corona Martínez (Comp.), Mapas de la heterodoxia en la literatura argentina (pp. 97-112). Córdoba: Babel Editorial.
Bocco (2018). Reescribir las fronteras para inscribir los conflictos socioculturales de la contemporaneidad. Cuadernos de Humanidades (29), 43-58. Recuperado de http://humani.unsa.edu.ar/cdh/index.php/CDH/article/view/28
Bracamonte, J. (2015). Cuestiones existencialistas desde obras de Cortázar, Pla y Di Benedetto. El Hilo de la Fábula (15), 91-102. Recuperado de http://dx.doi.org/10.14409/hf.v0i15.5028
Bracamonte, J. (2017). Espiral del sujeto e historiación. Entre “Aballay” y Zama. En L. Reales (Comp.), Homenaje a Antonio Di Benedetto (pp. 195-212). Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Caponi, M. E. (2015). A fragmentação da identidade em Zama: uma leitura genealógica [Tesis de maestría] [La fragmentación de la identidad en Zama: una lectura genealógica]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181780
Claesson, C. (2008). La distancia existencial en Zama. Moderna Språk, 102(1), 67-77. Recuperado de https://lup.lub.lu.se/record/2337059
Conlon, D. (2017). The Trauma of Nature: Antonio Di Benedetto’s Zama as Ecological Noir [El trauma de la naturaleza: Zama de Antonio Di Benedetto como novela negra ecológica]. Modern Languages Open, 4(3), 1-20. Recuperado de https://doi.org/10.3828/mlo.v0i0.42
Criach, S. (2015). El hombre americano en Zama de Antonio Di Benedetto: una lectura desde la filosofía de Arturo Roig. Intersticios, 4(8), 25-44. Recuperado de http://hdl.handle.net/11336/19691
Del Vecchio, A. (2021). “Dibujados con un pincel finísimo de pelo de camello”: el caso “Zama”, de Antonio Di Benedetto. Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1066345
Di Benedetto, A. (1990). Zama. La Habana: Casa de las Américas.
Fernando Font, D. (2021). Dialogismo, heterogeneidad y estar-siendo en Zama Di Benedetto, Martel y Aldama. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 6(13), 115-121. Recuperado de https://doi.org/10.35600/25008870.2021.13.0196
Filer, M. E. (2017). Zama y la novela histórica. En L. Reales (Comp.), Homenaje a Antonio Di Benedetto (pp. 181-194). Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Halperín Donghi, T. (1996). Mitre y la formulación de una historia nacional para la Argentina. Anuario del IEHS (11), 57-69. Recuperado de http://anuarioiehs.unicen.edu.ar/Files/1996/004%20-%20Halperin%20Donghi%20-%20Mitre%20y%20la%20Formulacion%20de%20una%20Historia%20Nacional%20para%20la%20Argentina.pdf
Ibazeta, M. C. (2019). El pasado como máscara: una comparación entre Zama de Antonio Di Benedetto y Zama de Lucrecia Martel. Rizoma, 7(1), 102-121. Recuperado de https://doi.org/10.17058/rzm.v7i1.13531
Jitrik, N. (1970). Para una lectura de “Facundo”, de Domingo F. Sarmiento. En Autor, Ensayos de Literatura Argentina (pp. 12-34). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcsx6v5
Johnson, M. (2018). History, Obstinacy, and the Historical Novel: Antonio Di Benedetto’s Zama [Historia, obstinación y la novela histórica: Zama de Antonio Di Benedetto]. A Contra Corriente. Una Revista de Estudios Latinoamericanos, 16(1), 294-318. Recuperado de https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/1680
Jumar, F. (2016). Las ‘reformas borbónicas’ en la formación de la historiografía argentina. Historia Caribe, 11(29), 113-154. Recuperado de https://doi.org/10.15648/hc.28.2016.6
Lois, C. M. (1999). La invención del desierto chaqueño. Una aproximación a las formas de apropiación simbólica de los territorios del Chaco en los tiempos de formación y consolidación del Estado nación argentino. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 3(38). Recuperado de https://www.ub.edu/geocrit/sn-38.htm
Monteleone, J. (2017). Zama como símbolo. En L. Reales (Comp.), Homenaje a Antonio Di Benedetto (pp. 213-228). Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Navarro Floria, P. y Roulet, F. (2005). La deshumanización por la palabra, el sometimiento por la ley. Paralelismos discursivos sobre la cuestión indígena en los Estados Unidos y el Cono Sur, siglos XVIII-XIX. Cuicuilco, 12(34), 153-199. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35103408
Néspolo, J. (2003). Sujeto y escritura en la narrativa de Antonio Di Benedetto [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/15
Néspolo, J. (2017). Di Benedetto en tiempo presente. En L. Reales (Comp.), Homenaje a Antonio Di Benedetto (pp. 48-57). Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Orué Pozzo, A. (2018). Hacia la superación de la modernidad desde América Latina. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 2(8), 29-35. Recuperado de https://doi.org/10.15304/ricd.2.8.5351
Piglia, R. (1980). Notas sobre Facundo. Punto de Vista, 3(8), 15-18. Recuperado de https://ahira.com.ar/wp-content/uploads/2018/06/pdv8.pdf
Pío del Corro, G. (1992). Zama, zona de contacto. Córdoba: Ediciones Argos.
Pollarolo, G. (2019). La «cuestión criolla» en Zama, de Antonio Di Benedetto (1956) y Zama, el filme de Lucrecia Martel (2016). Hipogrifo. Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro, 7(2), 247-268. Recuperado de https://doi.org/10.13035/H.2019.07.02.21
Quarleri, L. (2007). El territorio jesuítico-guaraní: del enfrentamiento de sentidos al conflicto armado (1750-1761). História Unisinos, 11(2), 173-184. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=579866839004
Quarleri, L. (2008). Gobierno y liderazgo jesuítico-guaraní en tiempos de guerra (1752-1756). Revista de Indias, 68(243), 89-114. Recuperado de https://doi.org/10.3989/revindias.2008.i243.648
Rama, A. (2008). I. Literatura y cultura. En Autor, Transculturación narrativa en América Latina (pp. 15-65). Buenos Aires: Ediciones El Andariego.
Reales, L. (2017). Antonio Di Benedetto: heterotopías y desplazamientos. En L. Reales (Comp.), Homenaje a Antonio Di Benedetto (pp. 75-85). Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Régia, L. y Rodrigues, J. P. M. (2020). Zama como ficção de (anti) fundação: o entre - lugar do protagonista fragmentado [Zama como ficción de (anti) fundación: el entre-lugar del protagonista fragmentado]. En A. M. Ruíz Pineda, A. Martínez, A. B. Santos de Souza y J. P. M. Rodrigues (Orgs.), Sujeitos e seus olhares sobre a América Latina (pp. 49-59). Recife: Editora UFPE. Recuperado de https://sites.ufpe.br/cea/2023/06/06/livro-sujeitos-e-seus-olhares-sobre-a-america-latina/
Saer, J. J. (2014). Zama. En Autor, El concepto de ficción (pp. 44-50). Buenos Aires: Seix Barral.
Santos, S. (2007). Tálamos alados, o el barroco monótono de un escritor desértico: Zama de Antonio Di Benedetto. Revista de la Facultad de Filosofía, Ciencias de la Educación y Humanidades (13), 157-165. Buenos Aires: Universidad de Morón.
Sommer, D. (2004). Ficciones fundacionales. Bogotá: Ediciones Fondo de Cultura Económica.
Ulla, N. (1972). “Zama”: la poética de la destrucción. En J. Lafforgue (Comp.,), Nueva novela latinoamericana. Vol. 2 (pp. 248-271). Buenos Aires: Paidós. Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1078703
Urralburu, M. (2020). Antonio Di Benedetto en las orillas. Presentismo existencialista en Zama (1956). Revista de Letras 60(1), 107-122. Recuperado de https://periodicos.fclar.unesp.br/letras/article/view/14162
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).