Written language and reading in the transmission of school processes: analysis of the practices proposed

Authors

  • Graciela Herrera de Bett Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v2.n2.7921

Keywords:

writing, reading, language, knowledge, practices, texts

Abstract

The role of the written language as a practice and object of teaching has constituted an articulating axle for research projects performed by our team for the past years; in which, we continually studied the writing activities proposed by secondary school handouts of language as well as the role of the written language in programs and teaching curricula of Professors of Language and Literature. The advances and re of this research have raised more questions that motivated the need to go further and broaden our field of study. In the present project, we have focused on the reading and writing practices proposed and developed in secondary school and college classrooms within the school ladder system. The aim of this analysis is to particularly comprehend the relationships between knowledge and/or theory and methodology perspectives about writing, that are present in teaching training as well as in the teaching of specific subjects. Advances and results will be herein posted, including the emerging empiric categories analyzed: activities, bibliography, programming, students’ written resources and productions, thus narrowing the gap between evidence about supposed obstacles, tensions, and appropriations related to the conditions of the learning and the teaching of the written language in the classroom within not only different but also complex contexts

Author Biography

  • Graciela Herrera de Bett, Universidad Nacional de Córdoba
    Lic. en Letras Modernas. Directora de la Carrera de Esp. en la Enseñanza de la Lengua y la Literatura (Sec. De Posgrado), Docente e investigadora (Centro de Investigaciones “María Saleme de Burnichón”), Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.

References

Andruetto, María Teresa (2005) “Libros y lectores/lecturas y escrituras”. en Rev. Encuentros. 15 años del Ce.Pro.Pa. Lij. Ed. Manuscritos Libros. Neuquén.

Bajtin, Mijail. (1990) Estética de la creación verbal. Ed. Siglo XXI. México

Baquero, Ricardo (1996) Vigotsky y el aprendizaje escolar”. Ed. Aique. Buenos Aires.

Barthes, Roland. (1987) El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Ed. Paidós. Barcelona.

Bas Alicia et al (2005) Escribir: apuntes sobre una práctica. Ed. Cátedra Pampillo Eudeba. Universidad de Buenos aires.

Camps, Anna (1995) “Hacia un modelo de enseñanza de la composición escrita en la escuela”. En Revista Texto, Nº 5, Ed. Grao. Barcelona.

____________(2001) (coord) El aula como espacio de investigación y reflexión. Investigaciones en didáctica de la lengua. Ed. Grao. Barcelona.

Culler, Jonathan. (1989) “Hacia una Lingüística de la Escritura”. En Faab, Attridge y otros: La Lingüística de la Escritura. Ed. Visor. Madrid.

Charolles, Michel. (1986): "El análisis de los procesos redaccionales. Aspectos lingüísticos, psicológicos y didácticos", en Revue Pratiques, Nª 49. Ed. Metz. Francia.

Chartier, Roger. (1999) Conversaciones con Roger Chartier. Ed. Fondo de Cultura Económica. México.

Ferreiro, Emilia (1997) Proceso de alfabetización. La alfabetización en proceso. Ed. Centro Editor de América Latina. Buenos Aires.

Ferreiro, Emilia y Gómez Palacio, Margarita. (Comp.) (1998) Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. Ed. Siglo Veintiuno.14ª edición. México.

Halliday, Mak (1982) El lenguaje como semiótica social. Ed. Fondo de Cultura Económica. México

Herrera de Bett, Graciela, Alterman, Nora y Giménez, Gustavo (2004): “Formación Docente y Producción Editorial. Condiciones de accesibilidad y consumo de textos”; en Edelstein, G. y Aguiar, L. (comp.) Formación Docente y Reforma. Un análisis de caso en la jurisdicción Córdoba . Ed. Brujas, Córdoba.

Lotman, Ijiuri. (1979) Semiótica de la Cultura. Ed. Cátedra. Madrid

Meek, Margaret (2004) En torno a la cultura escrita. Ed. Fondo de Cultura Económica. México

Montes, Graciela (1999) La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético . Ed. Fondo de Cultura Económica. México.

Petit, Michèlle (2001) Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. Ed. Fondo de Cultura Económica. México

Van Dijk, Teum. (1988) Estructuras y funciones del discurso. Ed. Siglo XXI. México.

______________(1992) La ciencia del texto. Ed. Paidós, Barcelona

Vigotsky, Lev (1986) Pensamiento y lenguaje. Ed. La Pléyade. Buenos Aires.

Published

2011-10-31

How to Cite

Written language and reading in the transmission of school processes: analysis of the practices proposed. (2011). Recial, 2(2). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v2.n2.7921

Similar Articles

21-30 of 466

You may also start an advanced similarity search for this article.