Photographs in the construction of historical knowledge knowledge: uses, limits and potentialities. Theoretical-methodological reflections based on the presentation of the work in progress of the "Interdisciplinary Nucleus of Research and Preservation of
Keywords:
Photography, history, documentary analysis of photographs, UruguayAbstract
Since its invention in the nineteen thirties, photography has grown steadily. However, social scientists and researchers still use images as illustrations to their texts, which they generally build upon other primary sources. Because of this, we do not have specific methodologies and systematic strategies to analyze and decode photographic images, considering both their material and symbolic aspects. In addition, research on the damages due to the passage of time and inconvenient storage conditions is still scarce. This paper offers theoretical and methodological perspective on the possibility of building historical knowledge upon photographic documents, based on evidence from an ongoing project on the preservation and revalorization of the photographic heritage in Uruguay.
Downloads
References
AGUAYO Fernando y Lourdes ROCA, “Imágenes e investigación social. Estudio introductorio”, México, Instituto Mora, 2005, disponible en: http://durito.nongnu.org/docs/Aguayo_Roca_2.html.
AMADOR Pilar, “La imagen fotográfica y su lectura”, Pilar AMADOR, Jesús ROBLEDANO y Rosario RUIZ (eds.), Segundas Jornadas de Imagen, Cultura y Tecnología, Madrid, Archiviana, 2004.
BENJAMIN Walter, Sobre la fotografía, Valencia, Pre-textos, 2004.
BERGER John y Jean MOHR, Otra manera de contar, Barcelona, Gustavo Gili, 2007.
BROQUETAS Magdalena (coord.), Mauricio BRUNO, Clara VON SANDEN, Isabel WSCHEBOR, Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales. 1840-1930, Montevideo, Eds. del CMDF, 2011.
BURKE Peter, Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, Crítica, 2005.
CAULEY Anne Mc., “Escribir la Historia de la Fotografía antes de Newhall”, Beaumont NEWHALL, Historia de la Fotografía, Barcelona, Gustavo Gili, 2002, pp. 300-314.
EDER Josef Maria, Geschichte der Photochemie und Photographie von Altertum bis in die Gegenwart, Halle, W. Knapp, 1891.
EDER Josef Maria, Geschichte der Photochemie, Halle, W. Knapp, 1932.
FREUND Gisèle, La fotografía como documento social, Barcelona, Gustavo Gili, 2006.
FREUND Gisèle, La photographie en France au dix-neuvième siècle. Essai de sociologie et d’esthétique, Paris, La Maison des Amis du Livre, 1936.
FRIZOT Michel (ed.), Nouvelle histoire de la Photographie, Paris, Bordas, 1994.
GASTAMINZA Félix del Valle, “Dimensión documental de la fotografía”, Congreso Internacional sobre Imágenes e Investigación Social, México D. F., Instituto de Investigaciones Dr. José María Luís Mora, 2002, disponible en http://www.fcif.net/estetica/dimensionfotografia.htm.
GASTAMINZA Félix del Valle, “Perspectivas para el tratamiento documental de Fotografía”, Pilar AMADOR, Jesús ROBLEDANO y Rosario RUIZ, Segundas Jornadas de Imagen, Cultura y Tecnología, Madrid, Archiviana, 2004.
KOSSOY Boris, Fotografía e Historia, Buenos Aires, La Marca, 2001.
KOSSOY Boris, Os tempos da Fotografia. O efímero e o perpétuo, Cotia, Ateliê, 2007.
LAVÉDRINE Bertrand, [Re]Conocer y conservar las fotografías antiguas, París, CTHS, 2010.
LEMAGNY Jean-Claude y André ROULLIÉ, Historie de la Photographie, Paris, Bordas, 1986.
MRAZ John, “Historiar la fotografía”, E.I.A.L., vol. 16, núm. 2, jul.-dic. 2005, disponible en: http://www.tau.ac.il/eial/current/mraz/html.
POTONNIÉE Georges, Histoire de la découverte de la Photographie, Paris, Maitel, 1925.
RIEGO Bernardo, “La historiografía española y los debates sobre la Fotografía como fuente histórica”, Ayer, Madrid, núm. 24, 1996, pp. 91-111.
SOUGEZ Marie-Loup (coord.), Historia general de la fotografía, Madrid, Cátedra, 2007.
STENGER Erich, The history of photography, Easton, Penna, 1939.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Magdalena Broquetas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se puede compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), siempre que: a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); b) no se use con fines comerciales; c) la distribución de las obras derivadas se haga con una licencia igual a la que regula la obra original.