Autonomía y debate universitario:
¿«Pensar la universidad» o retórica universitarista?
DOI:
https://doi.org/10.31050/re.vi52.46172Keywords:
Reform, University, University rhetoricAbstract
18th Reform built on the constitutive myth of the contemporary Córdoba identity and is part of the identity epic and cultural capital of Latin American public universities. This epic has been especially rich in meaning for the public universities of our country and for those of us who are part of their community. In this essay, I want to deal with one of those meanings, more precisely with a reformist syntagma that is not usually identified as such, but which, I believe, should be included in its meta-programmatic legacy because it involves all the others. To summarize, it is imperative, addressed to university communities, to take upon themselves the task of «thinking the university», that is, of constantly rethinking and transforming it. I will also characterize some indicators that show how this task has been displaced or obstructed, compromising in one way or another the strength of the reformist university, that is, its capacity to transform itself.
References
Buchbinder, P. (2018). «Pensar la Reforma universitaria cien años después», Revista Iberoamericana de Educación Superior, 25, IX: 86-95.
Caldelari, M. (1998). «Encuesta de Flecha», Pensamiento Universitario, Año 6 (7): 76-81.
Coetzee, J. M. (2004). Elizabeth Costello, Mondadori, Barcelona.
Coraggio, J. L. (2003). «La crisis y las universidades públicas en la Argentina». En Mollis, M. (comp.), Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero, pp. 109-122. Clacso, Buenos Aires.
Dennett, D. (2017). From Bacteria to Bach and Back. The Evolution of Minds, W.W. Norton & Company, New York and London.
Krotsch, P. (1998). «Presentación», Pensamiento Universitario, 6, (7): 1-2.
Mollis, M. (2003). Un breve diagnóstico de las universidades argentinas: identidades alteradas. En Mollis (comp.), Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero, pp. 203-216. Clacso, Buenos Aires.
Scotto, C. (2008). «Prólogo» a La Gaceta Universitaria de Córdoba 1918-1919. Eudeba, Buenos Aires.
Scotto, C. (2022). «El «mito» reformista y sus paradojas.» Talento Cutrin, Francisco J. M. (comp.), 100 años de Reforma Universitaria. Principales apelaciones a la universidad argentina, Colección CONEAU, Buenos Aires.
Tcach, C. (2004). «Pensar Córdoba: reflexiones preliminares». Estudios, 15: 9-14.
Tcach, C. (2012). «Movimiento estudiantil e intelectualidad reformista en Argentina (1918-1945)». Cuadernos de Historia, 37: 131-157.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que publiquen en esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) luego del proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).