EXPECTATIONS OF NURSES ABOUT THE ACTIVITIES OF RESIDENTS IN TRAINING

Authors

  • Lucía Roth Trabajo final para acceder al título de Lic. en Enfermería. Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería. FCM. UNC. 
  • Constanza Vankeirsbilck Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería. FCM. UNC

Keywords:

Expectations – Nursing Residences – Neonatology and Pediatrics – Provincial Hospitals.

Abstract

Introduction: the nursing profession from its origins and to date has been advancing in
professional practice, providing care based on philosophical positions and care theories
(Ramaciotti, 2019). This is how the formation of residences began to be developed to improve
the quality of care. The theoretical reference taken into account for the study was: self-efficacy
theory, Albert Bandura (2015). Objective: to investigate the expectations of nurses in relation
to the activities carried out by residents during their training in the Residency in Neonatal
and Pediatric Critical Care that takes place in four public pediatric hospitals in Córdoba from
July to November 2019. Materials and methods: quantitative, descriptive and cross-sectional
study. Interview card was used. The data was systematized and analyzed in tables. Results:
expectations of efficacy in relation to care activity were mostly positive. The difference occurs
when it refers to establishing harmonious links with superior peers and other professionals where
the no predominates. Regarding communication with parents, negative responses predominate.
The expectations of effectiveness in relation to the benefits in professional autonomy are mostly
positive. Negative responses were found in relation to facing ethical dilemmas and accepting
suggestions about care from superiors and colleagues. The expectations of effectiveness in
relation to the production of knowledge are mostly negative. Conclusion: colleagues have a
positive view of future residents. They recognize that current nursing knowledge is based on
scientific evidence, with updated theories and encompasses the human being holistically in order
to establish improvements in the quality of care, which promotes growing spaces of autonomy.
Communication and coping with ethical dilemmas are pending challenges to be improved.
Although they carry out research projects, it is not enough to sustain their contribution to the
scientific knowledge that the profession requires.

Author Biographies

  • Lucía Roth, Trabajo final para acceder al título de Lic. en Enfermería. Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería. FCM. UNC. 

     Trabajo final para acceder al título de Lic. en Enfermería.
    Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería. FCM. UNC. 

  • Constanza Vankeirsbilck, Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería. FCM. UNC

    Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería. FCM. UNC.

References

Bandura, A. (2015). La Autoeficacia de Albert Bandura: ¿crees en ti mismo? Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/autoeficaciaalbert-bandura

Galli, A. (2012). Residencias del Equipo de Salud. Guía para la Elaboración de Programas de Residencia. Material de Trabajo para Responsables de Programas de Residencias. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/guia_para_la_elaboracion_de_programas_de_residencia_0.pdf

González Galli, L., Bonan, L., Pérez, G., Plaza, M. V. & Meinardi, E. (2017). Experiencias de formación profesional de docentes de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires. Trayectorias Universitarias, Volumen 3, N° 5. 21-32. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/60141/CONICET_Digital_Nro.6e21a338-c49c-41b0bbbc-4da9e169292e_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Guevara, B., Evies, A., Rengifo, J., Salas, B., Manrique, D., & Palacio, C. (2014). Nursing care: an integrating vision in times of crisis. Enfermería Global, 13(33), 318-327.

http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412014000100016&lng=es&tlng=en

Helmut, S. (2019). Teoría de las expectativas de Vroom: características, principios, ejemplos. Lifeder. https://www.lifeder.com/teoria-expectativas-vroom/

Hospital Garrahan. (2022). Residencia en Enfermería: Especialidad en Enfermería en la atención del paciente crítico: neonatal, pediátrico y adulto. Buenos Aires. Argentina. https://www.garrahan.gov.ar/residencia-en-enfermeria/residencia-en-enfermeria/residencia-en-enfermeria-especialidad-en-enfermeria-en-la-atencion-del-paciente-critico-neonatal-pediatrico-y-adulto-en-elhospital-garrahan

Hospital Italiano de Buenos Aires. (2010). Programa de Residencia de Enfermería en Neonatología. Departamento de Docencia e Investigación. Buenos Aires. Argentina. https://www.hospitalitaliano.org.ar/multimedia/archivos/noticias_archivos/93/PROG_RES_ENFERMERIA/93_ResidenciadeEnfermeriaenNeonatologia.pdf

Luhmann, N. (2018). Introducción a la teoría de los sistemas. Lecciones publicadas por Javier Torres Nafarrete. Universidad Iberoamericana. https://books.google.cl/booksid=mfx7SwHpMUoC&printsec=frontcover&hl=es

Ministerio de Salud de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. (2016). Programa Docente de la Residencia Perinatología de Enfermería en Buenos.Aires.Argentina.

https://www.sarda.org.ar/images/B.1.2.Enfermeria.pdf

Ministerio de Salud de la Provincia de Córdoba. (2017). Programa de Estudios de la Residencia de Enfermería en Cuidados Críticos Neonatales y Pediátricos de la Escuela de Especialistas del Ministerio de Salud de la Provincia de Córdoba. Córdoba. Argentina. https://www.sap.org.ar/docs/Congresos2017/

CONARPE/Martes%2026-9/lic_Ulloa_residencia.pdfMinisterio de Salud de la Provincia de Córdoba. (2017). Resolución 876 (2017).

Reglamentación de las Residencias de Salud. Ministerio de Salud de la Provincia de Córdoba. Córdoba. Argentina. http://www.legisalud.gov.ar/atlas/residencias.html

Ministerio de Salud Pública Hospital “José Ramón Vidal”. (2016). Programa de Residencia de Enfermería General con Orientación Comunitaria. Universidad Nacional del Nordeste. Carrera de Licenciatura en Enfermería.Corrientes. Argentina.

https://med.unne.edu.ar/wp-content/uploads/2019/04/programa-residencia-general-con-orinetacion-comunitaria.pdf

Peña, B. (2021). Teoría de la autoeficacia de Bandura: expectativas, autoconcepciones. PsicoActiva. https://www.psicoactiva.com/blog/autoeficacia/

Ramacciotti, K. (2019). La profesionalización del cuidado sanitario. La enfermería en la historia argentina. Trabajos y Comunicaciones (49), e081. https://doi.org/10.24215/23468971e081

Repetto Andrada, R. (2020). Historias de la enfermería en Argentina. Pasado y presente de una profesión. En: 1ª edición, mayo de 2020. Universidad Nacional de José C. Paz. Buenos Aires, Argentina: EDUNPAZ, Editorial Universitaria. https://edunpaz.unpaz.edu.ar/OMP/index.php/edunpaz/catalog/download/49/60/187-1?inline=1

Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Pilar Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación. 4° Ed., México D.F. Edit. Mc Graw-Hill Interamericana. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/Metodologia-de laInvestigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf

Universidad Centro Médico Bautista. (2019). La Enfermería en la Historia. Asunción. Paraguay. https://ucmb.edu.py/novedades/la-enfermeria enlahistoria/#:~:text=En%201954%20Hildegard%20E.,programa%20era%20

la%20enfermer%C3%ADa%20psiqui%C3%A1trica.

Downloads

Published

2022-08-23

Issue

Section

INVESTIGACIONES

How to Cite

EXPECTATIONS OF NURSES ABOUT THE ACTIVITIES OF RESIDENTS IN TRAINING. (2022). Crear En Salud, 18. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/38541