Collective semiotic constructions in the classroom for the learning of physics

Authors

  • Edwin Mosquera Lozano Doctorando en didáctica, Facultad de Educación, Universidad Tecnológica de Pereira. Cra 27 No 10 - 02 Los Álamos; 660003 Pereira; Risaralda. Colombia.
  • German Londoño Villamil Programa de Doctorado en Didácticas Específicas, Escuela de Doctorados, Universitat de Valencia. Avenida Blasco Ibáñez 13. 46010 Valencia. España.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35286

Keywords:

Collective learning, Physics, Triadic semiotic register, Semiotics

Abstract

This manuscript is the product of a research process in the classroom during 2020. The research was carried out during 2020 in the
context of the doctorate in didactics of natural and exact sciences at the Technological University of Pereira. The objective is to improve
learning strategies so that average students (15 to 16 years old) of the Cristo Rey de Dosquebradas Educational Institution - Risaralda
increase their skills, to transfer mathematical knowledge to physics. According to the results, the collective construction of semiotic
elements in the classroom improves the levels of training of students in semiotic registers. This process is strengthened with the use
of ICTs that allow students to access quick and abundant information on the Internet. Based on the results, some strategies are proposed to improve the didactic processes.

References

ADR formación. (2021). Educaplay: actividades educativas gratuitas. https://es.educaplay.com/

Barnes-Holmes, D., Valverde, M. R., & Whelan, R. (2005). La teoría de los marcos relacionales y el análisis experimental

del lenguaje y la cognición. Revista Latinoamericana de Psicología, 37(2), 255-275.

Botero, J. J. (1993). A propósito de la “representación”: la filosofía de la mente de Searle y el cognitivismo·. Universidad

Nacional de Colombia, 42(90), 5-30.

Bunge, M. (1975). La representación conceptual de los hechos. Teorema: Revista Internacional de Filosofía, 5(3), 317-

360.

Da Silva Faria, M. (2019). Dificuldade de Aprendizagem em Física à Luz da Teoria da Carga Cognitiva. Sustainability 11(1).

Dalenoort, G. J. (1990). Towards a general theory of representation. Psychological Research, 52(2-3), 229-237.

https://doi.org/10.1007/BF00877531

Duval, R. (2017). Understanding the mathematical way of thinking - The registers of semiotic representations. In

Understanding the Mathematical Way of Thinking - The Registers of Semiotic Representations

Escriba, S. (2020). 96 Herramientas de Google para cualquier negocio online. https://sergioescriba.com/herramientasgoogle/

Flores P, R. R. (2017). Aplicación del “Thatquiz” a estudiantes del segundo año de secundaria para elevar el nivel de logro

de los estudiantes en el área de historia, geografía y economía de la I. E. “Almirante Miguel Grau Seminario” de la

provincia de Ilo. Universidad Nacional San Agustín.

Hernández, R., Fernández C, C., & Baptista L, P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta).

https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Idoyaga, I. (2020). Representaciones Visuales en la Educación en Física. Desafios para la Alfabetización de la Mente Digital.

In V Encuentro Internacional de Matemáticas y Física, 10° Congreso Nacional de Enseñanza de La Física y La Astronomia.

https://www.enmafi.com/ponencias

Johnson-Laird, P. N. (2010). Mental models and human reasoning. Proceedings of the National Academy of Sciences of

the United States of America, 107(43), 18243-18250. https://doi.org/10.1073/pnas.1012933107

León, A. P., & Londoño, G. (2013). Las actitudes positivas hacia el aprendizaje de las ciencias y el cuidado del ambiente.

Amazonia Investiga, 2(3), 109-129. https://www.amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/653

Lind, D. A., Marchal, W. G., & Wathen, S. A. (2008). Estadística Aplicada a los negocios y la economía. McGraw-Hill.

Marcos-Marín, F. (2020). Semiótica y Semiología.

Marcos, F. (2018). Humanidades Hispánicas: Lengua, Cultura y Literatura en los Estudios Graduados. New York: Peter

Lang.

McNabb, D. (2012). Omne Symbolum de Symbolo: Las huellas de Peirce que Derrida no rastreó. Open Insight, 3(4), 93.

https://doi.org/10.23924/oi.v3n4a2012.pp93-111.53

Mortimer, E. F. (2001). Perfil Conceptual: formas de pensar y hablar en las clases de ciencias. Infancia y Aprendizaje,

24(4), 475-490. https://doi.org/10.1174/021037001317117402

Navarro, R. (2016). Thatquiz como recurso Tic para facilitar el aprendizaje de las matemáticas. Narrativas sobre las

prácticas de enseñanza de las matemáticas (December). https://www.researchgate.net/publication/311869725

Pizarro, D. A. (2014). Identificación de los factores que impiden la relación entre el objeto representado en clases de

ciencias naturales y las representaciones externas en el grodo décimo de la IETA Fernández Guerra. In Universidad

Nacional de Colombia. https://core.ac.uk/download/pdf/77275898.pdf

Rodrigo, M. J. (1985). Las teorías implícitas en el conocimiento social. Infancia y Aprendizaje, 8(31-32), 145-156.

https://doi.org/10.1080/02103702.1985.10822089

Rosario, P. . (2010). La Filosofía de Gottlob Frege. 1-42. papers3://publication/uuid/9C2290B2-F3D1-4DA4-8DC2-

969F0E24DAAD

Salica, M. A. (2019). Carga cognitiva y aprendizaje con TIC: estudio empírico en estudiantes de química y física de

secundaria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 24, 67-78.

Solbes, J., Montserrat, R., & Furió, C. (2007). Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia. Didáctica de Las

Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117. https://doi.org/10.7203/dces..2428

Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive Load Theory. In Explorations in the learning science, Instructional

System and Performance Technologies (17-25). https://doi.org/10.1007/978-1-4419-8126-4_2

Tamayo. (2006). Representaciones Semióticas y evolución Conceptual en la enseñanza de las ciencias matemáticas.

Educación y Pedagogía, XVIII, 37-49. http://funes.uniandes.edu.co/10963/1/Tamayo2006Representaciones.pdf

Tamayo, Lopez-Rúa, & Orrego-Cardozo. (2017). Modelización multidimensional en la didáctica de las ciencias. Una

aplicación en la enseñanza y aprendizaje de la inmunología. 4313-4318.

Thatquiz.org. (2019). Thatquiz. https://www.thatquiz.or

Uchasara Q, A. (2019). Aplicación de la plataforma educativa Thatquiz y su influencia en el aprendizaje del área de

matemática en los estudiantes del quinto grado de educación secundaria de la institución educativa Vitarte en el 2017.

Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Lima-Perú.

Varela, F. (1988). Conocer: las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas.

Published

2021-11-03

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física

How to Cite

Collective semiotic constructions in the classroom for the learning of physics. (2021). Journal of Physics Teaching, 33(2), 387-396. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35286