Construction and application of the Van der Graaff generator low cost in high school physics classes with student participation
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35287Keywords:
Teaching, Van de Graaff generator, Electromagnetism, Van de Graaff, High voltageAbstract
Thinking about the difficulties encountered by high school students in the physics discipline, and in anticipation of increasing discussions with regard to the use of experimentation in physics education in high school in order to pursue proposals to become the most
attractive and dynamic classes, this project has the use of a Van de Graaff Generator in Electromagnetism classes since its making,
theory and demonstration of their overall operation have fit perfectly in the teaching of the chosen area. The project is based on the
concept of mental models in the light of Johnson-Laird's theory that allows us to draw students' ideas about the phenomena and
gradually move towards conceptual models to explain what is being observed and studied from concepts Physical.
References
Araujo, M. S. T., Abid, M. L. V. S. (2003). Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, 25(2), 176–194.
Azenha Bonjorno, R. et al. (2001). Física completa: volume único, ensino médio -2. Ed. São Paulo: FTD.
Borges, O. (2006). Formação inicial de professores de física: formar mais! Formar melhor! Revista Brasileira de Ensino de Física, 28(2), 135-142.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. PCN+: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF.
Gleiser, M. (2000). Por que Ensinar Física? Física na Escola, 1(1), 4-5.
Tarciso Borges, A. (1997). Um estudo de modelos mentais. Investigações em Ensino de Ciências. 2(3), 207-226.
Johnson-Laird, P. (1983). Mental Models. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Laburú, C. E. (2006). Fundamentos para um experimento cativante. Caderno Brasileiro de ensino de Física, 23(3), 380- 404.
Ribeiro da Luz, A. M., Alvarenga, B. (2000). Física: Volume 3. São Paulo: Scipione.
Manegotto, J. C, Filh, J. B. R. (2008). Atitudes de estudantes do ensino médio em relação à disciplina de Física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(2).
Moreira, M. A. (2000). Ensino de Física no Brasil: Retrospectiva e Perspectiva. Revista brasileira de ensino de física, 22(1), 94-99.
Moreira, M. A. (1996). Modelos mentais. Investigações em Ensino de Ciências, 1(3), 193-232.
Silva, D. S. S. (2012). A versatilidade da bobina de Tesla na prática docente do ensino do eletromagnetismo. Monografia (Graduação) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Ciências e Tecnologia, Curso de Física, Fortaleza.
Vergara, S. C. (2009). Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. 11º Ed. São Paulo: Atlas.
Young, H. D. (2009). Física III, eletromagnetismo. São Paulo: Addison Wesley.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Istenio Nunes de Morais, Frederico Augusto Toti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).