Non-Newtonian fluids and the solution to the millennial problem of armor - a proposal for remote teaching with a STEAM approach
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35301Keywords:
Remote Teaching, STEAM, Non-Newtonian fluidsAbstract
In this work we present a didactic proposal for high school whose objective is to investigate the basic properties of non-Newtonian
fluids and their possible technological applications. The proposal is aligned with the Science-Technology-Engineering-Arts-Mathematics
educational approach (STEAM). The characterization of the fluid is carried out through an experiment that combines basic experimental
techniques and video-analysis to acquire and analyze data from a collision. The sequence presented here was entirely designed to be
applied through remote learning. Accordingly, synchronous and asynchronous activities are proposed, over four weeks of activities,
with the additional aim of instigating the development by students of a less stereotyped view about science, its methods, and its
relationship with technology and the solution of social, economic and environmental problems.
References
Bacich, L., & Moran, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018
Brown, J. (2012). The current status of STEM education research. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(5).
Capraro, R. M., & Han, S. (2014). STEM: The education frontier to meet 21st century challenges. Middle Grades Research Journal, 9(3), XV.
Casal, J. D. (2019). STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(2), 154-168.
Costa, V. A., Rizzo, K. A., & Gallego Sagastume, J. I. (2019). Educación STEM: integrar conceptos de fotometría a la clase de matemática usando tecnología. Revista Enseñanza de la Física, 31.
De Azevedo, M. C., & Puggian, C. (2020). Ensino remoto e a pandemia de COVID-19: Reflexões sobre a experiência da rede estadual de educação do Rio de Janeiro. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 10(3)
Bacich, L., & Moran, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018
Brown, J. (2012). The current status of STEM education research. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(5).
Capraro, R. M., & Han, S. (2014). STEM: The education frontier to meet 21st century challenges. Middle Grades Research Journal, 9(3), XV.
Casal, J. D. (2019). STEM: Oportunidades y retos desde la Enseñanza de las Ciencias. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(2), 154-168.
Costa, V. A., Rizzo, K. A., & Gallego Sagastume, J. I. (2019). Educación STEM: integrar conceptos de fotometría a la clase de matemática usando tecnología. Revista Enseñanza de la Física, 31.
De Azevedo, M. C., & Puggian, C. (2020). Ensino remoto e a pandemia de COVID-19: Reflexões sobre a experiência da rede estadual de educação do Rio de Janeiro. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 10(3)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paulo Victor Santos Souza, Eduardo Aquino Lima, Rafael de Sousa Dutra, Marco Adriano Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).