Argonavis.ar: didactics of astronomy educational website

Authors

  • Néstor Eduardo Camino Complejo Plaza del Cielo - CONICET - FHCS UNPSJB
  • Bettina Bravo CONICET - UNCPB. Facultad de Ingeniería
  • Iván Bustos Fierro Universidad Nacional de Córdoba. Observatorio Astronómico de Córdoba
  • David Constantino Merlo Universidad Nacional de Córdoba. Observatorio Astronómico Córdoba - Universidad Nacional de Córdoba. Museo del Observatorio Astronómico
  • María Silvina De Biasi Universidad Nacional de La Plata. FCAG - IALP CONICET
  • Mariela Alejandra Corti Universidad Nacional de La Plata. FCAG - IALP CONICET - CICPBA-UNLP
  • Santiago Paolantonio Universidad Nacional de Córdoba. Observatorio Astronómico de Córdoba - Museo del Observatorio Astronómico
  • María Paula Álvarez Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales

Keywords:

Astronomy, Didactics of Astronomy, Website, Secondary school, Physics teachers’ careers, Argentina Republic

Abstract

The website argonavis.ar, dedicated to the Didactics of Astronomy, focused on the Secondary level and the training of Physics Teachers in Argentina, is presented. The site is the result of the joint work of the PIP CONICET "Strengthening the Teaching of Astronomy at the Secondary Level" and the National Coordination of Astronomy for Education (NAEC Argentina). The objectives and foundations that led to the creation of this didactic tool are exposed, and its different sections, which are organized according to their main focus of attention: Secondary, Teachers, Fundamentals, Research, In the classroom and Resources. Within each section there are research articles, books, images, videos, conceptual diagrams, didactic devices, links, news about courses and workshops, and data on astronomical events for the near future. argonavis.ar is freely accessible and public. Its different sections include specific forums, so that the participants, who register by providing data to form a network of active participation, can exchange ideas, propose new materials, among other actions, therefore tending to form a learning community in Didactics. of Astronomy in the country.

References

Camino, N. (2022). “¿Qué mirada sobre el mundo propondría la didáctica de la astronomía desarrollada en el secundario de Argentina?”. En Bozzoli, Maximiliano, Salvático, Luis, Merlo, David (Editores): Epistemología e Historia de la Astronomía. Volumen 1. Facultad de Filosofía y Humanidades, UNC, Área de Publicaciones. Argentina. (pp. 77-96).

Camino, N., Merlo, D., Corti, M., De Biasi, M., Paolantonio, S. (2021). Astronomía en los diseños curriculares de nivel secundario de la República Argentina. Revista de Enseñanza de la Física, 33(Extra), 101-113.

Camino, N., Bravo, B. Bustos Fierro, I., De Biasi, M., Corti, M., Merlo, D., Paolantonio, S., Álvarez, M. (2022). Astronomía en la formación inicial de profesores en física. Revista Enseñanza de la Física, 34(Extra), 65-73.

Bermúdez Macías, E. (2004). Diseño de sitios web educativos: metodología. Tesis para optar por el Grado de Maestro en Diseño. Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco. México, D.F.

Ferrer, R. (2005). Diseño de páginas Web en educación. Tendencias Pedagógicas 10, 199-220.

Leighton Álvarez, H., García Peñalvo, F. (2003). Calidad en los sitios web educativos. Informe Técnico, DPTOIA-IT-2003-002. Departamento de Informática y Automática, Univ. de Salamanca, España.

Pozo, J. (1996). Teorías cognitivas del aprendizaje. Cuarta edición. Madrid: Morata.

Sigüenza, J. (1999). “Diseño de materiales docentes multimedia en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje”. Cuadernos de Documentación Multimedia, 8.

Wieczorek, C., Legnani, W. (2010). TIC y Educación. Pautas de calidad para la evaluación de sitios Web educativos. Congreso Iberoamericano de Educación METAS 2021, BA, República Argentina

Downloads

Published

2023-12-01

How to Cite

Argonavis.ar: didactics of astronomy educational website. (2023). Journal of Physics Teaching, 35, 53-59. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43266