Argonavis.ar: didactics of astronomy educational website
Keywords:
Astronomy, Didactics of Astronomy, Website, Secondary school, Physics teachers’ careers, Argentina RepublicAbstract
The website argonavis.ar, dedicated to the Didactics of Astronomy, focused on the Secondary level and the training of Physics Teachers in Argentina, is presented. The site is the result of the joint work of the PIP CONICET "Strengthening the Teaching of Astronomy at the Secondary Level" and the National Coordination of Astronomy for Education (NAEC Argentina). The objectives and foundations that led to the creation of this didactic tool are exposed, and its different sections, which are organized according to their main focus of attention: Secondary, Teachers, Fundamentals, Research, In the classroom and Resources. Within each section there are research articles, books, images, videos, conceptual diagrams, didactic devices, links, news about courses and workshops, and data on astronomical events for the near future. argonavis.ar is freely accessible and public. Its different sections include specific forums, so that the participants, who register by providing data to form a network of active participation, can exchange ideas, propose new materials, among other actions, therefore tending to form a learning community in Didactics. of Astronomy in the country.
References
Camino, N. (2022). “¿Qué mirada sobre el mundo propondría la didáctica de la astronomía desarrollada en el secundario de Argentina?”. En Bozzoli, Maximiliano, Salvático, Luis, Merlo, David (Editores): Epistemología e Historia de la Astronomía. Volumen 1. Facultad de Filosofía y Humanidades, UNC, Área de Publicaciones. Argentina. (pp. 77-96).
Camino, N., Merlo, D., Corti, M., De Biasi, M., Paolantonio, S. (2021). Astronomía en los diseños curriculares de nivel secundario de la República Argentina. Revista de Enseñanza de la Física, 33(Extra), 101-113.
Camino, N., Bravo, B. Bustos Fierro, I., De Biasi, M., Corti, M., Merlo, D., Paolantonio, S., Álvarez, M. (2022). Astronomía en la formación inicial de profesores en física. Revista Enseñanza de la Física, 34(Extra), 65-73.
Bermúdez Macías, E. (2004). Diseño de sitios web educativos: metodología. Tesis para optar por el Grado de Maestro en Diseño. Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco. México, D.F.
Ferrer, R. (2005). Diseño de páginas Web en educación. Tendencias Pedagógicas 10, 199-220.
Leighton Álvarez, H., García Peñalvo, F. (2003). Calidad en los sitios web educativos. Informe Técnico, DPTOIA-IT-2003-002. Departamento de Informática y Automática, Univ. de Salamanca, España.
Pozo, J. (1996). Teorías cognitivas del aprendizaje. Cuarta edición. Madrid: Morata.
Sigüenza, J. (1999). “Diseño de materiales docentes multimedia en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje”. Cuadernos de Documentación Multimedia, 8.
Wieczorek, C., Legnani, W. (2010). TIC y Educación. Pautas de calidad para la evaluación de sitios Web educativos. Congreso Iberoamericano de Educación METAS 2021, BA, República Argentina
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).