The experimental vision versus the theoretical vision of students of physics teachers and bachelor´s degree programs

Authors

  • Esteban Szigety Universidad Nacional de Mar del Plata. Departamento de Física Facultad de Ingeniería
  • Jorge López Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro Marplatense de Investigaciones Matemáticas
  • Luis Jaime Bernal Universidad Nacional de Mar del Plata. Departamento de Física, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
  • Gabriel Pérez Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física - Colegio Nacional Dr. Arturo U. Illia
  • Pablo Sánchez Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física
  • Pablo Tesolin Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física

Keywords:

Nature of science, Theorizing, Experimentation

Abstract

This paper presents the partial analyzes of a survey carried out with undergraduate students from the physics career from the National University of Mar del Plata. The survey was carried out during the 2022 school year and aimed to define some aspects related to the students' vision of theorizing and experimentation. One of the aspects refers to defining a theoretical-experimental character in the students; the next one consists of defining the degree of importance that experimentation has in their own training; and finally see how they position Physics with respect to other disciplines and human activities. This counterpoint between theory and experimentation is known in the field of our discipline when differentiating between theoretical and experimental physicists.

References

Adúriz-Bravo, A. (2005). ¿Qué naturaleza de la ciencia hemos de saber los profesores de ciencias? Una cuestión actual de la investigación didáctica. Tecné, Episteme y Didaxis, (extra), 23-33.

Adúriz-Bravo, A. (2008). La naturaleza de la ciencia. En Merino Rubilar, C., Gómez Galindo, A. y Adúriz-Bravo, A. Área y estrategias de Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales (68-77). Barcelona, España: Universitat Autònoma de Barcelona.

Allchin, D. (2011). Evaluating knowledge of the nature of (whole) science. Science Education, 95(3), 518-542.

Chen, S. (2006). Views on science and education (VOSE) questionnaire. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 7(2), 1-19.

Driver, R., Newton, P. & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84(3), 287-312.

Duschl, R. (1997). Renovar la enseñanza de las ciencias. La importancia de las teorías y su desarrollo. Madrid: Narcea.

Ferreiros, J. y Ordóñez, J. (2002). Hacia una filosofía de la experimentación. Revista hispanoamericana de filosofía, 34(102), 47-86.

Hacking, I. (1996). Representar e intervenir. México, D.F., México: Paidós.

Iglesias, M. (2004). El giro hacia la práctica en filosofía de la ciencia: una nueva perspectiva de la actividad experimental. Opción, 20(44), 98-119.

Kuhn, T. S. (1961). La función de la medición en la física moderna. La tensión esencial (202-247). México, D.F., México: Fondo de Cultura Económica.

Kuhun, D. (1993). Science as argument: Implications for teaching and learning Scientific thinking. Science Education, 77(3), 319-337.

Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of research in science teaching, 39(6), 497-521.

Shi, W. Z., Ma, L. & Wang, J. (2020). Effects of Inquiry-Based Teaching on Chinese University Students' Epistemologies about Experimental Physics and Learning Performance. Journal of Baltic Science Education, 19(2), 289-297.

Zwickl, B. M., Finkelstein, N. & Lewandowski, H. J. (2013). Development and validation of the Colorado learning attitudes about science survey for experimental physics. AIP Conference Proceedings, 1513(1), 442-445.

Downloads

Published

2023-12-01

How to Cite

The experimental vision versus the theoretical vision of students of physics teachers and bachelor´s degree programs. (2023). Journal of Physics Teaching, 35, 269-276. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43322