Investigative teaching practice within the framework of Comprehensive Environmental Education in the initial training of Physics teachers
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47256Keywords:
Initial teacher training, Research teaching practice, Comprehensive Environmental Education, Science, Technology, Society and Environment, Professional teaching skillsAbstract
This work presents an articulated experience of integration between fourth-year training spaces for Physics teachers, I.S.F.D.yT. No. 114 “Tupac Amaru II” with an investigative nature. It involves design, implementation in residences and didactic analysis of situated training proposals, based on working with problems, in particular, conflicts and socio-scientific problems in a socio-cultural perspective of learning. Aspects of Comprehensive Environmental Education (EAI) and the Science, Technology, Society and Environment (CTSyA) approach are included with the intention of contextualizing the Physics contents to be developed in the teaching practices of the students. It aims at a reflective, investigative construction of professional teaching knowledge, particularizing the didactic incorporation of experimental devices in the framework of school science. The objective is the protagonism of students in initial teacher training and to consider perspectives in the continuous training of graduates, aiming at the consolidation of a community of teaching practice
References
Adúriz-Bravo, A. (2017). Pensar la enseñanza de la física en términos de “competencias”. Revista de Enseñanza de la Física, 29(2), 21-31. doi: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v29.n2.18801
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, 1-10.
Buendía, L. y Colás Bravo, P. (1994). Investigación Educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.
Hodson, D. (2013). La Educación en Ciencias como un llamado a la acción. Archivos de Ciencias de la Educación, 7(7),1-15. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6577/pr.6577.pdf?
Ley 27621 de 2021. Para la Implementación de la Educación Ambiental Integral en la República Argentina. Fecha de publicación 03/06/2021. Recuperado de https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/245216/20210603
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).