Science teaching based on context: analysis of didactical sequences in the initial training of Natural Sciences teachers

Authors

  • Oscar Trinidad Universidad de Buenos Aires. CeFIEC - UNIPE. Departamento de Ciencia y Tecnología
  • Agustín Adúriz Bravo Universidad de Buenos Aires. CeFIEC

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47277

Keywords:

Context-based teaching, Didactical sequences, Initial training

Abstract

In this work, an initial teacher training experience is presented, where from a didactic unit (UD) theoretically based on contextbased teaching (CBE), it is intended to introduce a group of 2nd year students of a teaching staff of Natural Sciences of Buenos Aires, in the task of designing contextualized teaching and learning sequences (SEA). The central question that guides our work is: what are the main difficulties of students in the design of their sequences? The research analyzes the content of 8 sequences designed during the years 2022-2023 based on a rubric, which is based on five contextualization indicators: authenticity, relevance, persistence, inquiry and construction, which allow studying difficulties in introducing contexts that are persistent throughout the sequences. The results obtained allow us to think about improvements for UD to support students in the task of designing contextualized SEA.

References

Adúriz-Bravo, A. (2009). La naturaleza de la ciencia “ambientada” en la historia de la ciencia. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (extra), 1177-1180.

Blanco-López, Á., Ramos, E. E. y Mora, F. R. (2012). Contexto y enseñanza de la competencia científica. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (70), 9-18.

González Galli, L. y Adúriz-Bravo, A. (2014). ¿Por qué la astrología no es una ciencia? Si Muove, 8, 19-26.

Herron, M. D. (1971). The nature of scientific inquiry, School Review, 79, 141-212.

Izquierdo M. (2006). Ciencia en contexto. Una reflexión desde la filosofía. Alambique, 46, 9-17.

King, D. (2012). New perspectives on context-based chemistry education: Using a dialectical sociocultural approach to view teaching and learning. Studies in Science Education, 48(1), 51-87.

Kortland, J. (2007). Context-based science curricula: Exploring the didactical friction between context and science content. Paper presented at the ESERA Conference, Malmö.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Moraga Toledo, S., Espinet Blanch, M. y Merino Rubilar, C. (2019). El contexto en la enseñanza de la Química: Análisis de secuencias de enseñanza y aprendizaje diseñadas por profesores de ciencias de secundaria en formación inicial. Revista Eureka sobre la Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, (16), 1-14.

Pujalte, A., Moreyra, M., Marasco, M. y Adúriz-Bravo, A. (2021). Las ideas pseudocientíficas en profesores y estudiantes: un abordaje desde la Naturaleza de la Ciencia. Bio-grafía.

Ramírez Hernández, O. (2015). Identificación de problemáticas ambientales en Colombia a partir de la percepción social de estudiantes universitarios localizados en diferentes zonas del país. Revista internacional de contaminación ambiental, 31(3), 293-310.

Sanmartí, N. y Marchán, I. (2015). Criterio para el diseño de Unidades Didácticas contextualizadas: Aplicación al aprendizaje de un modelo teórico para la estructura atómica. Educación en Química, (26), 267-274.

Sanmartí, N. y Márquez Bargalló, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice, 1(1), 3-16.

Solomon, J. y Aikenhead, G. (1994). STS Education: International Perspectives on Reform. Ways of Knowing Science Series. Nueva York: Teachers College Press.

Tamir, P. y García, M. P. (1992). Características de los ejercicios de prácticas de laboratorio incluidos en los libros de textos de Ciencias utilizados en Cataluña. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 10(1), 3-12.

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Science teaching based on context: analysis of didactical sequences in the initial training of Natural Sciences teachers. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 335-343. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47277