The inclusion of evolutionary themes in Biology textbooks (1979-2010)
Main Article Content
Abstract
This article analyzes, in socio-historical perspectives, Biology textbooks from a collection of books by the same authors written between the 1970s and 2010. The article aims to understand the way in which evolutionary knowledge has been historically introduced in the Biology curriculum. It also aims to identify the justifications that account for the insertion of themes related to evolution in specific chapters of textbooks, namely in the classification of living beings. The main theoretical reference behind this analysis is represented by Goodson's studies about the history of school subjects. Based on these studies, the results suggest a polarization between pedagogical and scientific justifications for the inclusion of evolutionary themes in textbooks.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).