Characterization of Analogies in Biological Science Textbooks for Secondary Education
Main Article Content
Abstract
The present work aimed to describe the analogies of Biology texts used in the first two years of High School. The seven textbooks selected were indicated as the most frequently used by teachers. In them, 265 analogies were identified and it was observed that these appear in the texts to illustrate or introduce meta concepts that are largely abstract, but they do so implicitly, simply (i.e. without development ), and imply the use of concrete base analogues belonging to Biology itself. From these results, it is possible to infer some benefits and difficulties that these tools can generate, which is relevant both for the authors of the textbooks and for the teachers who use them.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
Antokolec, P., De Francesco, V., Di Sciullo A., Figueroa, J., Florio, A., Fortunato, M. E., Harburguer, L., Haut, G., Kreimer, A. y Solís, M.J. (2013). Biología para pensar. Origen, diversidad y evolución de los sistemas biológicos: del individuo al ecosistema. Buenos Aires: Kapelusz.
Aristegui, R., Barderi, M.G., Cittadino, E.A., Cuniglio, F., Delmonte J.M., Fernández, E.M., Granieri, P.S., Morales, E., Rinaldi, M.C. y Schipani, F.V. (1997). Ciencias Naturales 8. Buenos Aires: Santillana EGB.
Barderi, M.G., Carminati, A., Fernández Balboa, C.G., Franco, R. y Wall, L.G. (2005). Biología 1: Las relaciones de los seres vivos entre sí y con su ambiente. Buenos Aires: Santillana HOY.
Barderi, M.G., Cuniglio, F., Fernández, E.M., Haut, G.E., López, A.B., Lotersztain, I. y Schipani, F.V. (2014). Biología Polimodal: citología, anatomía y fisiología: genética, salud y enfermedad. Buenos Aires: Santillana.
Bravo Alvarez, M., Castañeda Pezo, P., Cisterna Alburquerque, D., Flores Prado, L., González Bergas, F., Manríquez Soto, G., Osorio Abarzúa, C. y Velásquez Opazo, E. (2007). Biología II. Santiago, Chile: Santillana.
Campanario, J.M. y Otero, J. (2000). La comprensión de los libros de texto. En F. J. Perales Palacios, y P. Cañal de León. Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias (pp. 323-338). España: Marfil.
Ceccacci Sawicki, L., Portela M.P., Salica, M. y Olguín, M.V. (2020). Creencias y cogniciones de docentes sobre el uso que hacen de las analogías para la enseñanza de la Biología. Inédito.
Curtis, R. y Reigeluth, C. (1984). The use of analogies in written text. Instructional Science, 13(2): 99-117.
Day, S.B. y Goldstone, R.L. (2012). Introduction to “New Conceptualizations of Transfer of Learning”. Educational Psychologist, 47(3): 149-152
De la Fuente, A.J. y Minervino, R.A. (2008). Pensamiento analógico. En M. Carretero y A. Mikel (Coord.). Psicología del Pensamiento (pp. 193-214). Madrid: Alianza.
Dunbar, K. (2001). The analogical paradox: Why analogy is so easy in naturalistic settings, yet so difficult in the psychology laboratory. End D. Gentner, K. J., Holyoak, B. Kokinov. Analogy: Perspectives from Cognitive Science. Cambridge: M.I.T. Press.
Fernández González, J., González González, B.M. y Moreno Jiménez, T. (2004). Consideraciones acerca de la investigación en analogías. Estudios Fronterizos, 5 (9): 79-105.
Galagovsky, L. y Adúriz-Bravo, A. (2001). Modelos y analogías en la enseñanza de las ciencias naturales. El concepto de modelo didáctico analógico. Enseñanza de las Ciencias, 19(2): 231-242.
Gentner, D. (1989). The mechanisms of analogical transfer. En S. Vosniadou y A. Ortony (Eds.). Similarity and Analogical Reasoning (pp. 199-241). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Gentner, D. y Markman, A.B. (1997). Mapeo de estructuras en analogía y similitud. Psicólogo estadounidense, 52(1): 45-56. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.1.45
Gentner, D. y Markman, A.B. (2006). Defining structural similarity. The Journal of Cognitive Science, 6: 1-20.
Gentner, D. y Kurtz, K. (2006). Relations, objects, and the composition of analogies. Cognitive Science, 30: 609-642.
Gick, M. y Holyoak, K. (1980). Analogical Problem Solving. Cognitive Psychology, 12: 306-356
Glynn, S. M. (1991). Explaining science concepts: a teaching-with-analogies model. En S. M. Glynn, R.H. Yeany y B.K. Britton (Eds.). The Psychology of Learning Science (pp. 219-269). New York, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates
Glynn, S. (1995). Conceptual Bridges. Using analogies to explain scientific concepts. Science Teacher, 62(9): 25-27.
Glynn, S.M. y Takahashi, T. (1998). Learning from Analogy-Enhanced Science Text. Journal of Research in Science Teaching, 35(10): 1129-1149.
González, I. y Zaragoza, G. (1985). Siglo y medio de libros de texto. Cuadernos de pedagogía, 122(13): 4-6.
*Harburguer, L.V. (2008). Biología para pensar: Interacciones, diversidad y cambios en los sistemas biológicos. Buenos Aires: Kapelusz.
Harrison, A. y Treagust, D. (1993). Teaching with Analogies. A Case Study in Grade 10 Optics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10): 1291-1307.
Holyoak, K.J. y Thagard, P.R. (1989). Analogical mapping by constraint satisfaction. Cognitive Science, 13: 295-355.
Hummel, J.E. y Holyoak, K.J. (1997). Distributed representations of structure: A theory of analogical access and mapping. Psychological Review, 104: 427-466.
Jiménez, J.D. (2000). El análisis de los libros de texto. En F. J. Perales Palacios y P. Caña de León. Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. (pp. 307-322), España: Marfil.
Loewenstein, J. (2010). How one’s hook is baited matters for catching an analogy. En B. Ross (Ed.). Psychology of Learning and Motivation (Vol. 53, pp. 149-182). San Diego, CA: Elsevier.
Minervino, R.A., Trench, J.M. y Adrover, J.F. (2012). El desarrollo de la capacidad para transferir conocimiento a través del pensamiento analógico e inductivo. En M. Carretero y A. Castorina. Desarrollo y Educación (pp. 119-134). Buenos Aires: Paidós.
Olguín, M.V., Trench, M. y Minervino, R. (2017). Attending to individual recipients' knowledge when generating persuasive analogies. Journal of Cognitive Psychology, 29(6): 755-768. https://doi.org/10.1080/20445911.2017.1304942.
Oliva, J.M., Aragón, M.M., Mateo, J. y Bonat, M. (2001). Cambiando las concepciones y creencias del profesorado de ciencias en torno al uso de analogías. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 4(1).
*Rodano, D., Rodríguez, M., Mateu, M. y Romeu, S. (2014). Biología 2: Origen, evolución y continuidad de la vida. Buenos Aires: Puerto de Palos.
Shayer, M. y Adey, P. (1981). Towards a science of science teaching. Oxford, England: Heinemann Educational.
Senac, A.M., Nagem, R.L. y Melo De Carvalho, E. (2005). Metodología de ensino com analogias: um estudo sobre a classificação dos animais, Revista Iberoamericana de Educación, 34(5).
Terrazzan, E.A., Pimentel, N., Da Silva, L., Buske, R. y Amorim, M.A. (2005). Estudo das analogias utilizadas em coleções didáticas de Física, Química e Biologia. Enseñanza de las ciencias, número extra.
Thagard, P. (2008). La mente: Introducción a las ciencias cognitivas. Madrid: Katz Editores.
Thiele, R., Venville, G. y Treagust, D. (1995). A comparative analysis in secondary biology and chemistry textbooks used in australian schools. Research in Science Education, 25(2): 221-230.
Trench, M., Olguín, V., y Minervino, R. (2016). Seek, and Ye Shall Find: Differences Between Spontaneous and Voluntary Analogical Retrieval. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(4): 698-712. doi:10.1080/17470218.2015.1044543.
Weisberg, R.W. (2006). Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, innovation, and the arts. Hoboken, N. J.: Wiley.