Innovation in science education. Some ideas around an educational change with teacher participation.

Main Article Content

Mercedes Berzal de Pedrazini

Abstract

In  this paper the pedagogic  innovation  subject is analyzed  in  the context  of a program developed by the Argentine  Biology  Teachers   Association   (ABDIA):   "Investigatioand  lnnovation   i11   the  Biological Sciences  Teaching ", Some definitions  of innovation  are presented  and compared with  the  concepts  of change  and  reform,  which  are  generally  introduced  associated.  lt is  interesting  to detach  the role  that ABDIA plays in the fomentation and diffusion of the educative innovations  locally, regionally  and nationally.

Article Details

How to Cite
Innovation in science education. Some ideas around an educational change with teacher participation. (2002). Journal of Biology Education, 5(2), 5-12. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v5.n2.36563
Section
ADBiA

How to Cite

Innovation in science education. Some ideas around an educational change with teacher participation. (2002). Journal of Biology Education, 5(2), 5-12. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v5.n2.36563

References

Angulo Rasco, J.F. 1994. Innovación. cambio y refor­ma: algunas ideas para analizar lo que está ocurriendo. En Angulo, J. F.; Blanco, N. Teoría y desarrolla del curriculum, pp. 357­367, Málaga: Ediciones Aljibe.

Berzal, M. 2000. La investigación, la innovación y la formación docente: el papel de la ADBiA en su pro­ moción y difusión. Revista de Educación en Biología,

3 ()). pp. 6­12.

Campanario, J. M.; Moya, A. 1999. ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las Ciencias. 17 (2), 179­192.

Carbonell, J. 2001. La avet1111ra de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata.

Contreras Domingo, J. 1990. Enseñanza, curriculum y profesorado. Madrid: Akal,

De Longhi, A. L. 1998. Comenzando. Revista de Educación en Biología, 1 ( 1 ). pp. 3­5.

Escudero, J. M. 1995. La innovación educativa en tiempos turbulentos. Cuadernos de Pedagogia, 240.

Feldman, D. 1999. Ayudar a enseñar. Buenos Aires: Aique.

Ferrero de Roqué, M. T. 2000. El rol de las asociaciones de profesores frente a la sociedad de la informa­ción y las comunicaciones. Revista de Educación en Biología, 3 (2), pp. 4­8.

Frota Pessoa, O. 1967. Principios básicos para la­ enseñanza de la Biología. Washington, D.C.: Unión panamericana, Organización de los Estados Americanos.

Garant, M. 1996. Modéles de gestion de l'établissement scolaire et innovation. En Bonami, M; Garant, M. (ed.). Systemes seo/aires et pilotage de l'innovation, París: De Boeck Université.

Gil Pérez, D. 1993. Contribución de la historia y de la filosolia de las ciencias al desarrollo de un modelo de enseñanza/aprendizaje como investigación. Enseñanza de las Ciencias, 17 (2), 179­192.

House, E. 1988. Las tres perspectivas de la innovación educacional: tecnológica. política y cultural. Revista de Educación, 286, pp. 5­34.

lmbemón, F. 1996. En busca del discurso educativo: la escuela, la innovación educativa, el curriculum, el maestro y su formacián, Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.

Libedinsky, M. 2001. La i1111ovaci611 en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Palacios, J. 1984. La cuestión escolar. Críticas y alternativas. Barcelona: Laia.

Popkewitz, Th. 1987. Educational Reform: Rhetoric, Ri111a/ and Social lnterest, Madison: University of Wis­consin ­Madison.

Popkewitz, Th. 1997. La profesionalización, el gobierno del profesor y conocimiento académico: algunas notas comparativas. Interuniversitaria de For mación del Profesorado, 29, pp. 89­109.

Pozo, J. J.; Gómez Crespo, M. A. 1998. Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata

Trilla, J. 1996. Escuela tradicional. Pasado y presente. Cuadernos de Pedagogia, 253, pp. 14­19.

Rivarossa, A; De Longhi, A. L. 1998. Reflexiones sobre las innovaciones e investigaciones de los educado­ res en Biología. presentadas en las jornadas de ADBiA.

Rudduck. J. 1994. Reflexiones sobre el problema del cambio en las escuelas. En Angulo, J. F.; Blanco, N. Teoría y desarrollo del curriculum; pp.386­393, Mála­ ga: Ediciones Aljibe.

Zaltrnan, G. ; Duncan, R. ; Holbck, J. 1973. Innova tions and Organizations. New York: John Wiley & Sons. Citado en Angulo, J. F.; Blanco, N. Teoría y desarrollo del curriculum; pp. 357­367, Málaga: Ediciones Aljibe.