The specific epistemology of biology as an emerging discipline and its possible contribution to the didactics of biology.
Main Article Content
Abstract
This paper argues in favor of the use of contents from the so-called specific epistemology of biology in the teaching of this discipline at different educational levels, with special emphasis on secondary school. The strategy of using selected episodes from the history of biology (e.g., those referring to the work of Pasteur and Darwin) to exemplify questions about the nature of science, although not yet widespread among teachers, has a long tradition in teaching. We say that this didactic strategy generally consists of the application of epistemological models related to biology. As opposed to it, we introduce the application of epistemological models walked in biology, and we provide examples available in the literature of biology didactics. It is argued here that this second type of models can be particularly powerful in improving the quality of biology learning by providing students with relevant answers to the fundamental epistemological question of what biologists do.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
.