Environmental Education as a Strategy for the Conservation of Wetlands. The Case of the Peat Bogs of Tierra del Fuego
Main Article Content
Abstract
In this work, we present a university extension experience carried out at the National University of Tierra del Fuego, Antarctica and South Atlantic Islands (UNTDF) during the year 2022. For this initiative, an extension team was formed, consisting of university professors and students from the Bachelor's degree program in Environmental Sciences. The extension project addressed various Environmental Education strategies aimed at highlighting the environmental contributions of peatlands. Through dialogue and collaboration between UNTDF researchers, extension teams, and the local community, collaborative work experiences have been promoted, which not only generate new knowledge but also increase the community's interest and commitment to these institutional projects.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
Álvarez Morales, G., Castro Álvarez, R., Sánchez Riesgo, D., Castro Álvarez, G. y Cuéllar Olivero, N. (2021). La educación ambiental y la formación general en comunidades del ecosistema humedal sur de Los Palacios. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo, 21(41), 2021.
Ávila, O. (2015). Extensión y Educación Popular. Contextos, prácticas y reflexiones. In M. Barrientos (Ed.), Compendio bibliográfico, asignatura extensión universitaria (pp. 71–90). Secretaría de Extensión Universitaria de la Universidad Nacional de Córdoba.
Babativa Santos, B., Sanchéz Cuenca, N. y Siani Geraldo Lopes, F. (2019). ¿Cuáles son las concepciones sobre los humedales de la localidad de Kennedy que tienen los estudiantes del CED Jairo Aníbal Niño tras el diseño e implementación de una unidad didáctica ? XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC.
Bala, L., Hernández, M., y Musmeci, L. (2011). La educación como herramienta fundamental para facilitar la conservación de humedales. Acta Biologica Venezuelica, 31(1), 11–19.
Blanco, D. E., De la Balze, V., Benzaquén, L., Lingua, G., y Schlatter, R. (2004). La conservación de los turbales y la Convención de Ramsar. In Los Turbales de la Patagonia Bases para su inventario y la conservación de su biodiversidad. Wetlands Internacional.
Cisnero, K.G. y Bermudez, G.M.A. (2022). El huerto escolar agroecológico como recurso de enseñanza y escenario de aprendizaje en una escuela primaria de Córdoba, Argentina: experiencia de un proyecto de extensión universitaria. Revista de Educación en Biología, 25(2), 42–57. https://doi.org/10.59524/2344-9225.V25.N2.35426
Cruces Aguirre, D. (2018). Educación ambiental, una estrategia para la conservación de los humedales de Ventanilla. In J. Contreras Zambrano, S. Aliaga Rabanal, W. Pérez Vilca, y M. Aliaga (Eds.), Boletín del Colegio de Geógrafos del Perú. Colegio de Geógrafos de Perú.
Farfan Tigre, A., Montilla Pacheco, A., y Pinargote Sánchez, J. (2018). Educación ambiental en escenarios reales de aprendizaje. Caso humedales venezolanos. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. REFCalE, 6(2), 111–122.
Feldmann, T. (2000). Moore in der Bildung für nachhaltige Entwicklung in Mecklenburg-Vorpommern. Greifswald (Issue Technical Report No. 173). Greifswald Moor Centrum-Schriftenreihe.
Fernández-Marchesi, N.E., y Acosta-Beiman, G. (2023). Humedales, turberas y cambio climático. Una propuesta de enseñanza para nivel primario. Revista Novedades Educativas, 388, 9–13.
Fernández-Marchesi, N.E. y Urciuolo, A. (2023). Representaciones Sociales sobre turberas. Una herramienta para la Educación Ambiental. Revista Estudios Ambientales, 11(1), 38–56.
Gonzalez Fernández-Larrea, M., Gonzalez Gonzalez, G., González Aportela, O. y Batista Mainegra, A. (2021). Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana Educación Superior, 40(Supl 1), 20. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400020&lng=es&tlng=es.
Gonzalez Gonzalez, G. y Gonzalez Fernández-Larrea, M. (2019). La responsabilidad social de conceptos, tendencias y retos de la universidad: antecedentes, la extensión universitaria. Compromiso Social, 1(1), 13–22.
Iturraspe, R. J. y Urciuolo, A. B. (2021). The Ecosystem Services Provided by Peatlands in Patagonia. In P. Peri, G. Martínez Pastur, y L. Nahuelhual (Eds.), Ecosystem Services in Patagonia (pp. 155–186). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-69166-0_8
León, C., y Benítez-Mora, A. (2022). Turberas. http://www.turberas.cl
León Valdebenito, C., Oliván Martínez, G. y Fuertes Lasala, E. (2012). Las turberas como herramienta educativa en enseñanza primaria. Biocenosis, 27(1–2).
Lillo Rodríguez, D. (2019). Importancia y Preservación del Humedal Juan Amarillo. Tesis de Especialización. Fundación Universitaria los Libertadores. Bogotá.
Peralta, E. (2021). Zorro y las turberas fueguinas. Universidad Nacional de Tierra del Fuego Antártida e Islas del Atlántico Sur. Ushuaia.
Schwarz, S. y Coronato, A. (2018). Valoración de recursos paisajísticos: estudio de percepción en Tierra del Fuego (Argentina). Aportes y Transferencias, 16(2), 29–44.
Urciuolo, A. y Fernández-Marchesi, N.E. (2023). Las Turberas de Tierra del Fuego. In C. Macchiavello Cornejo y C. Marambio (Eds.), Turba Tol Hol-Hol. The book (pp. 148–156). Ministerio de las Culturas, Artes y Patrimonio de Chile.