Pedagogical Experiences Made with Fungi from Patagonia
Main Article Content
Abstract
This article presents a pedagogical experience conducted as a part of the extension Project of ISFD Nº3 "Production of bibliographic material: Didactic guide to fungi in Northern Patagonia". The project was executed by a Secondary Education Biology team and comprised two stages. The initial stage involved the creation of bibliographic material, while the subsequent stage focused on its socialization through the articulation between Higher Education and rural Primary Schools. This initiative resulted in the appreciation of fungal biodiversity, the reframing of knowledge production as an integral facet of teacher professionalization and the engadgment with ancestral Mapuche knowledge.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
Aikenhead, G.S. (1997). Toward a First Nations Cross-Cultural Science and Technology Curriculum. Science Education, 81 (2): 217-238. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199704)81:2<217::AID-SCE6>3.0.CO;2-I
Arcà, M., Guidoni P., Mazzoli, P. (1990). Enseñar ciencia. Barcelona: Paidós educador
Barroetaveña, C., Toledo, C., Rajchenberg, M. (2016). Hongos comestibles silvestres de plantaciones forestales y praderas de la región Andino patagónica de Argentina. Esquel: CIEFAP.
Becco A. (2019). Medicina mapuche. Bs As: Artemisa ed.
Cañal, P. (2021). ¿Qué investigar sobre los seres vivos? Investigación En La Escuela, (51), 27–38. https://doi.org/10.12795/IE.2003.i51.03
Curvetto, N. (2009). Grifola frondosa (Maitake): Su valor nutracéutico, nutricéutico, farmacéutico y cosmecéutico. Tecnología de producción. Recuperado de: http://www.hongoscomestiblesymedicinales.com/P/griola2.PDF
Disposición 051/13. Lineamientos de Extensión y Formación continua. DGNS. CPE Neuquén. Recuperado de: https://dgns-nqn.infd.edu.ar/sitio/extension_investigacion/
Flamini, M.; Robledo, G.L.; Suárez. M.E. (2015). Nombres y clasificaciones de los hongos según los campesinos de La Paz (Valle de Traslasierra, Córdoba, Argentina). Boletín De La Sociedad Argentina De Botánica 50 (3):265-89. https://doi.org/10.31055/1851.2372.v50.n3.12518.
González Matute, R., Figlas, D., Postemsky, P., Balogh, G, Curvetto, N. (2010- 2011). Hongos comestibles y medicinales. Revista Ciencia Hoy, 20 (120), 9-15. Recuperado: https://www.cienciahoy.org.ar/ch/ln/hoy120/index.htm
Jegede, O.J.; Aikenhead, G.S. (1999). Transcending Cultural Borders: Implications for Science. Teaching. Journal for Science & Technology Education 17 (1): 45-66. DOI:10.1080/0263514990170104
Ley orgánica de Educación de la Provincia del Neuquén. Recuperado: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/LEY2945.pdf.
Molina Andrade, A., editora. (2014). Enseñanza de las ciencias y cultura: múltiples aproximaciones. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas Recuperado: https://die.udistrital.edu.co/publicaciones/ensenanza_ciencias_y_cultura_multiples_aproximaciones
Pose, M.M., Garcia Belardi, M.F., Soto Chidiak, M.G., Pampiglioni, A. L. y Bravo, F.M. (2018). Guía Didáctica de Hongos de Patagonia Norte. San Martín de los Andes: De La Grieta.
Reyes-Garcia, V., Martí Sanz. (2007). Etnoecología: punto de encuentro entre naturaleza y cultura: Ecosistemas, 16(3):46-55. Recuperado: https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/92
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Buenos Aires. Paidós.
Robles García D.; Moreno Fuentes, A.; González, J. (2021). Revisión al concepto de Etnomicología desde su enfoque y desarrollo en México. Árido- Ciencia 6 (1): 5-27. Recuperado de: C:/Users/Usuario/Downloads/v6n12021.pdf
Ruan Soto, F., Ramirez Terrazo, A., Montoya Esquivel, A., Garibay Orijel, R. (2020). Métodos en etnomicología. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Biología: Sociedad Mexicana de Micología: Grupo Interdisciplinario para el Desarrollo de la Etnomicología en México. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/361262981_Metodos_en_etnomicologia
Siqueira, A.B. (2012). Etnobiología en la educación básica. Revista De Educación En Biología, 15(2), 12–19. Recuperado de: https://doi.org/10.59524/2344 9225.v15.n2.22350
Snively, G. Corsiglia, J. (1998). Discovering Indigenous Science: Implications for Science Education. Recuperado de: https://doi.org/10.1002/1098-237X(200101)85:1%3C6::AID-SCE3%3E3.0.CO;2-R
Sobrado, S. V., Cabral, E. L. y Romero, F. (2013). Hongos, diversidad vegetal. Universidad Nacional de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Universidad Nacional del Nordeste. Recuperado: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Estudio%20HONGOS.pdf