Smog Collectors, the visibility of air in artistic objects
Keywords:
contemporary art, smog, artistic objectAbstract
Smog collectors is a project that decontextualizes automotive air filters and works on the footprint that pollution produces. These objects are given a new significance through an artistic process. The air passes through the work, becoming visible, generating movement and life.
My work is framed within the concept of Expanded Graphic Arts, allowing to expand and articulate different graphic techniques and formats.
The contingency generated by COVID-19 invites us to rethink and adapt, transforming the ways of communication from face-to-face to a virtual reality. A photographic and video recording was made to display the exhibit in a virtual format.
Downloads
References
Bachelard, G. (1958). El aire y los sueños: ensayo sobre la imaginación del movimiento. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Benjamin, W. (2009). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Estética y Política. Buenos Aires: Las cuarenta.
Bourriaud, N. (2007). Postproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Flusser, V. (2015). El Universo de las imágenes técnicas. Elogio de la superficialidad. Buenos Aires: Caja Negra.
Dolinko, S. E. (2017). Apuntes sobre una Gráfica expandida. Rinoceronte, 8, pp. 2-5.
García, A. C. (2012). Instalaciones. El espacio resemantizado. En J. La Ferla y S. Reynal (Comps.), Territorios audiovisuales. Buenos Aires: Libraria.
Garramuño, F. (2015). Mundos en Común: Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Groys, B. (2014). Volverse Público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporáneo. Buenos Aires: Caja Negra.
Huyssen, A. (2002). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Krauss, Rosalind (2002). La escultura en el campo expandido. En H. Foster, La posmodernidad (pp. 59-74). Barcelona: Kairós.
Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Moreira Texeira, J. C. (2009). La creación contemporánea además de la materialidad. Los artistas y los límites en la conservación y restauración del arte contemporáneo. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/6301/tesisUPV3157.pdf.
Rebentisch, J. (2018) Estética de la instalación. Buenos Aires: Caja Negra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sendas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.