Presence as technique: a tension between excesses
Keywords:
Presence, Technique, Conference, Exhaustion, StateAbstract
Our research is based on the study of stage presence, as an aspect of the training of dancer-creators, which we conceive from the technical pillars of exhaustion and stillness. These two theoretical-methodological notions build states in a specific training platform for the scenic body and choreographic composition. We delved into the performative conference format as a network to create encounters and put the performing and communicative aspects in tension, in order to inhabit and assume the role of researchers and creators of/on the scene.
Downloads
References
Condró, L. y Messiez, P. (2016). Asymmetrical-Motion. Notas sobre Danza y Pedagogía. Madrid: Continta Me Tienes.
Galand, R. V. (2017). Naturaleza de la fuerza en el cuerpo y en la danza. Buenos Aires: Roxana Valeria Galand.
Lepecki, A. (2008). Agotar la danza. Performance y política del movimiento (A. Fernández Lera, trad.) Madrid: Universidad de Alcalá.
Louppe, L. (2011). Poética de la danza contemporánea (A. Fernández Lera, trad.) Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Maldonado, J. F. (2019). ¿Cuánto tiempo se necesita para estar inmóvil? En B. Hang y A. Muñoz, El tiempo es lo único que tenemos (pp. 255-265). Buenos Aires: Caja Negra.
Mauss, M. (1934). Las técnicas del cuerpo. En J. Crary y S. Kwinter, Incorporaciones (pp. 385-405). Madrid: Cátedra Teoremas.
Mazur, L. (2020). Estamos rodeadxs de infinitos. En El idioma de la danza (pp. 9-24). Buenos Aires: Excursiones.
Pérez Galí, A. (2015). La comunidad sudorosa. En I. Roza y Q. Pujol, Ejercicios de ocupación. Afectos, vida y trabajo (pp. 217-236). Barcelona: Polígrafa.
Phelan, P. (2003). Unmarked: The Politics of Performance (A. Del Re, trad.). Londres: Routledge.
Bazán, N. (2021). Pequeña danza para ser bailada bajo la lluvia [disertación]. Conferencias sobre danza contemporánea “Mujer-Cuerpo-Danza”. Teatro del Libertador General San Martín. https://youtu.be/4h7l_eeSmA0.
Capriotti, M. F. (2021). Danza y peligro. Buenos Aires: Fabiana Capriotti [Autogestivo, autoproducido y auto editado].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Micaela Sofía Hoz, María Virgina Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.