Political representations in the series Tumberos (Adrián Caetano, 2002) and El marginal (Luis Ortega, 2016)

Authors

  • Ayelén Ferrini Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26182

Keywords:

TV series, politics, representations

Abstract

At the time of the premiere of Tumberos (Ortega y Caetano, 2002), Argentina lived one of the most important economic and social crisis in its history, after the popular revolt in 2001 which caused the resignation of then President Fernando de la Rúa. On the contrary, the context of production of TV series El marginal (Ortega, 2016), is quite different. Made for Argentinian Public TV, during the second mandate of Cristina Fernández de Kirchner, it was produced in a context of deep re-politicization in different areas of society, overcoming the emptying of politics held since the neoliberal governments of Carlos Menem, which led to the above mentioned crisis.
This paper observes the traces found in each series of the political and historical moments in which they were produced, and the way in which this shapes the mode of enunciation of the stories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ayelén Ferrini, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y Televisión por la Universidad Nacional de Córdoba y becaria de la Secretaría de Ciencia y Tecnología (SECyT) de esta universidad, donde está desarrollando estudios de posgrado en el Doctorado en Artes. Actualmente se desempeña como profesora asistente en el Departamento de Cine y TV de la Facultad de Artes, UNC. En su carrera profesional, además de la investigación, se dedica también a la realización audiovisual. Dentro de sus trabajos, ha dirigido y producido series documentales para la televisión nacional, algunos programas para la televisión de Córdoba, serie web y varias publicidades nacionales e internacionales.

References

Aumont, J., (1992). La imagen. Barcelona, España: Paidós.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1994). ¿Cómo analizar un filme? Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Fahsbender, F. (14 de noviembre de 2015). Sebastián Ortega regresa a la cárcel para su nueva serie. Infobae. Recuperado de https://n9.cl/6u0f

Fernández Cruz, M. (28 de agosto de 2018). A 20 años de Pizza, birra, faso, el recuerdo de sus protagonistas. La Nación. Recuperado de https://n9.cl/5nhf

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Triquell, X. (2017). Los géneros cinematográficos, entre la historia de la sociedad y la historia de un lenguaje. Culturas, (11), 159-176. doi: 10.14409/culturas.v0i11.7004

Triquell, X. y Ruiz, S. (2013). Historias mínimas o extraordinarias: La dimensión política de la narración cinematográfica. Avances. Revista del Área Artes del CIFFyH, (22).

Verón, E. (1998). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Verón, E. (2009). Fragmentos de un tejido social. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Published

2019-11-01

How to Cite

Political representations in the series Tumberos (Adrián Caetano, 2002) and El marginal (Luis Ortega, 2016). (2019). Toma Uno, 7, 31-43. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26182

Similar Articles

41-50 of 64

You may also start an advanced similarity search for this article.