From the Soul to the Disorganized Body: A Posthumanist Project that Weirds Uruguayan Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47083

Keywords:

posthumanism, uruguayan cinema, semiotics, Body without Organs

Abstract

This text explores the characteristics of two Álvaro Buela's films, Alma mater (2005) and El proyecto de Beti y el hombre árbol (2014), for their particular (dis)location in the local cinematographic space.

In their explicitly assumed weirdness, which traverses representation and the represented, both films seem to conform a strange body, alien to the forms of representation of the dominant realism.

From a Peircean semiotic perspective, articulated with Deleuze and Guattari's concept of the Body without Organs, the analysis invites an exploration of the productivity of an anomalous aesthetic and narrative project. This aims to envision the emergence of a sensibility beyond the human, which exceeds the Cartesian matrix of the Western modern subject.

 

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Author Biography

  • Matías Carbajal, Universidad de la República

    Magíster en Información y Comunicación por la Facultad de Información y Comunicación de la Universidad de la República (Uruguay). En esta casa de estudios es Docente G°2 en Semiótica General y en el Seminario de Trabajo Final de Grado en Investigación y Análisis de la Comunicación. Integrante del Consejo Directivo del Cine Universitario del Uruguay.

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Filmografía

Buela, A. (Dir.) (2014). El proyecto de Beti y el hombre árbol [largometraje]. Uruguay: Auto/Cine.

Buela, A. (Dir.) (2005). Alma mater [largometraje]. Uruguay: Austero Producciones, Xerxes Indie Films.

Published

2024-11-26

How to Cite

From the Soul to the Disorganized Body: A Posthumanist Project that Weirds Uruguayan Cinema. (2024). Toma Uno, 12, 15-30. https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47083

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