Intergenerational affects: transfiguration of significant sets in Delirio (Latishev, 2023) and Tamara y la Catarina (Carreras, 2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47085

Keywords:

affective turn, semiotics, cinema, body

Abstract

This paper analyzes the movies Delirio (2023) and Tamara y la Catarina (2016) by filmmakers Alexandra Latishev and Lucía Carreras respectively. It is framed in the theory of the affective turn described by Cecilia Macón (2013) through the aesthetic-figurative method of Jacques Fontanille (2008). It is a study of somatic semiotics applied to these two works, and it seeks to intertwine the director’s proposals as a social statement of the affective, finding common points about the intimate, care and the female gaze.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • César Antonio Camacho Gámez, Universidad de Guadalajara

    Estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales en el Colegio de Jalisco. Egresó de las maestrías en Estudios y Literaturas Interamericanos de las Universidades de Guadalajara y Bielefeld. Trabaja en la gestión cultural a través de la impartición de talleres, creación de proyectos y la interdisciplina artística en una asociación civil llamada El Arte de los Títeres. 

References

Berlant, L. (2011). El corazón de una nación. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Carrera Ramírez, H. E. y Cuenca Arteaga, B. M. (2023). Influencia del abandono familiar en la salud mental del adulto mayor que acuden al Establecimiento de Salud Melvin Jones Trujillo 2023. Trujillo: Universidad César Vallejo.

Fontanille, J. (2008 [2006]). Soma y sema: figuras semióticas del cuerpo. Lima: Universidad de Lima.

Geninasca, J. (1997). La parole littéraire. Francia: Presses universitaires de France.

Greimas, J. y Courtés, J. (1990 [1979]). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Barcelona: Ed. Gredos.

Hedrén, K. y Mistry, J. (2005). Women, use the gaze to change reality. En Gaze Regimes. Film and feminisms in Africa. Johannesburg: Wits University Press

INEGI (2023). Estadísticas a propósito del día de la madre (10 de mayo). Ciudad de México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.

Jullien, F. (2016). Lo íntimo. Lejos del ruidoso amor. Buenos Aires: El cuenco de plata.

Kejner, J. E. (2016). Repensando la mirada femenina en el cine. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 13, pp: 1-23. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/61191

Macón, C. (2013). Sentimus ergo sumus. El surgimiento del “giro afectivo” y su impacto sobre la vida política. Revista Latinoamericana de Filosofía Política, 2 (6), pp: 1-32. https://rlfp.org.ar/revista/index.php/RLFP/article/view/49

Macón, C. (2016). Sexual violence in the Argentinean Crimes Against Humanity Trials: Rethinking Victimhood. Lanham: Lexington books.

Filmografía

Carreras, L. (2016). Tamara y la Catarina [largometraje]. México-España: Ibermedia.

Lathisev, A. (2023). Delirio [largometraje]. Costa Rica-Chile: Ibermedia.

Published

2024-11-26

How to Cite

Intergenerational affects: transfiguration of significant sets in Delirio (Latishev, 2023) and Tamara y la Catarina (Carreras, 2016). (2024). Toma Uno, 12, 81-102. https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47085

Similar Articles

1-10 of 138

You may also start an advanced similarity search for this article.