Towards an epistemology of the lesbian closet as disruption in Susana’s Blaustein Muñoz film Susana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47088

Keywords:

documentary, closet, lesbian, family archives

Abstract

This article proposes a formal analysis throughout the autobiographical documentary Susana (1980, 23') by Mendoza’s filmmaker Susana Blaustein Muñoz based on notions provided by lesbian, queer and feminist studies. We analyze Blaustein Muñoz's documentary mainly from the contributions of lesbian and queer theorists and activists based on the so-called affective turn. Kosofsky Sedgwick's contributions about the closet as the structure that defines gay oppression in this century, will be a sensitive key that will accompany the reading of the Argentine documentary pioneer as an experimental film that stages lesbian identities from the use of the first person in the eighties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Agustina Gálligo Wetzel, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

    Doctorx en Estudios de Género y becarix posdoctoral de CONICET en la línea de estudios sobre Arte Contemporáneo Latinoamericano y Estudios de Género (IIGHI/NEDIM) . Actualmente está cursando la Maestría en Cine de América del Sur en la UNA. Es miembro de la Comisión de Archivos y Patrimonio de ASAECA. Es unx de lxs programadorxs de la muestra de cine recuperado Beija Flor; y del Encuentro de Rescate Fílmico Regional Archivos x Afectos.

References

Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra editora.

Anzaldúa, G. y Moraga, C. (1981). This bridge called my back: Writings by radical women of color. New York: Kitchen Table/Women of Color Press.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós.

Clarke, C. (1983). Lesbianism: An Act of Resistance. En Ch. Moraga and G. Anzaldúa (Eds.), This Bridge Called My Back: Writings by Radical Women of Color (pp. 141–151). New York: Kitchen Table/Women of Color Press.

Combahee River Collective (2017). The Combahee River Collective Statement. Ciudad de México: Gato Negro Ediciones.

Freeman, E. (2010). Time binds: Queer temporalities, queer histories. Durham: Duke University Press.

Gorbman, C. (1983). Photographer's self-portrait. Jump Cut, 28, pp. 43-44.

Jay, K. (2000). Tales of the Lavender Menace: A Memoir of Liberation. New York: Basic Books.

Kosofsky Sedgwick, E. (1998). Epistemología del armario. Barcelona: Ediciones de la Tempestad.

Mayer, S. (2011). Cambiar el mundo film a film. En S. Mayer y E. Oroz (Eds.), Lo personal es político: feminismo y documental (pp. 12-41). Pamplona: Festival Punto de Vista-Gobierno de Navarra.

Morris, B. J. (2016). The Disappearing L: Erasure of Lesbian Spaces and Culture. Albany: SUNY Press.

Peralta, M. L. (2024, 10 de mayo). Es mucho más que un discurso de odio. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/735494-es-mucho-mas-que-un-discurso-de-odio

Piedras, P. (2012). Las formas de la primera persona en el cine documental argentino contemporáneo [tesis doctoral inédita, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires]. Argentina

Piedras, P. (2012). La regla y la excepción: figuraciones de la subjetividad autoral en documentales argentinos de los ochenta y noventa. TOMA UNO, 1, pp. 37-53. https://doi.org/10.55442/tomauno.n1.2012.8568

Piedras, P. (2014) El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós.

Rich, A. (1979). On lies, secrets and silence: Selected Prose 1966-1978. New York: WW Norton.

Stoller, N. E. (1997). Lessons from the Damned: Queers, Whores, and Junkies Respond to AIDS. London: Routledge.

Sullivan, M. (2022). Lesbian death: Desire and danger between feminist and queer. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Filmografía

Blaustein Muñoz, S. (Dir.) (1980). Susana [cortometraje]. Argentina: Susana Blaustein Muñoz.

Costa Perdomo, R. (Dir.) (2010). Cuchillo de Palo [largometraje]. Paraguay-España: Estudi Playtime

Portillo, L. y Muñoz, S. (Dirs.) (1989). La Ofrenda: The Days of the Dead [largometraje]. Argentina: Lourdes Portillo.

Portillo, L. y Muñoz, S. (Dirs.) (1985). Las Madres: The Mothers of Plaza de Mayo [largometraje]. Argentina: First Run Features.

Published

2024-11-26

How to Cite

Towards an epistemology of the lesbian closet as disruption in Susana’s Blaustein Muñoz film Susana. (2024). Toma Uno, 12, 119-135. https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47088

Similar Articles

1-10 of 152

You may also start an advanced similarity search for this article.