Seeing to write: a journey accompanying audiovisual writings in university teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47092

Keywords:

university teaching, audiovisual writing, audiovisual narrative structures, didactic materials

Abstract

Thinking about teaching practices as a construction that is forged and makes sense in a historical and cultural moment (Maggio, 2018) leads us from the beginning of the work to address key issues that we identify in the students who come to our classrooms. In this article, we propose to share a didactic experience that we have been working on in the subject Audiovisual Narrative Structures of the Bachelor's Degree in Audiovisual Media. When beginning the design of the classes and teaching devices throughout several courses (2018-2024), we observed that the group of entrants has great potential to develop their audiovisual writing and, with reinforcement in the grammatical base, they can gain confidence when developing their audiovisual stories. In this context, we ask ourselves: how to teach how to write audiovisual stories to students who have great fragility in their literacy knowledge?, and also, how to accompany a large number of students “hand to hand” in a traditional university model? 

In this sense, we deployed all the creative tools and designed a “pedagogical device of advanced levels of audiovisual writing” and a course book, Writing Audiovisual Universes, to scaffold the learning of initial students, strengthening autonomy and self-control in their own writings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Natalia Eva Ader, Universidad Nacional de Tierra del Fuego

    Magíster y Especialista en Comunicación Digital Audiovisual por la Universidad Nacional de Quilmes. Diseñadora de Imagen y Sonido por la Universidad de Buenos Aires. Docente investigadora adjunta regular con dedicación exclusiva de la Universidad Nacional de Tierra del Fuego. 

  • Noelia Flavia Mangin, Universidad Nacional de Tierra del Fuego

    Magíster en Comunicación Digital por la Universidad Nacional de Rosario. Especialista en Docencia Universitaria por la Universidad Nacional de La Plata. Diseñadora de Imagen y Sonido por la Universidad de Buenos Aires. Docente Investigadora del Instituto de Cultura, Sociedad y Estado de la Universidad Nacional de Tierra del Fuego.

  • Paula Velozo, Universidad Nacional de Tierra del Fuego

    Maestranda en Comunicación Digital Audiovisual por la Universidad Nacional de Quilmes. Licenciada en Artes Audiovisuales con Orientación en Guion por la Universidad Nacional de La Plata. Profesora en Artes Audiovisuales por la Universidad Nacional de La Plata. Docente Investigadora del Instituto de Cultura, Sociedad y Estado de la Universidad Nacional de Tierra del Fuego. 

References

Abate, S. M. y Orellano, V. (2015). Notas sobre el curriculum universitario, prácticas profesionales y saberes en uso. Trayectorias Universitarias, 1(1), pp. 3-11. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/2307

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.

Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires: Santillana.

Edelstein, G. (1996). Un capítulo pendiente: el método en el debate didáctico contemporáneo. En Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 3-7). México: Paidós.

Edelstein, G. (2014). Una interpelación necesaria. Enseñanza y condiciones del trabajo docente en la universidad. En Política universitaria (N° 1) (pp. 20-25). Buenos Aires: IEC-CONADU. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iec-conadu/20171114055305/pdf_844.pdf

Feldman, D. (2015). Para definir el contenido: notas y variaciones sobre el tema en la universidad. Trayectorias Universitarias, 1(1), pp. 20-27.

https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/2309

Fresquet, A. (2014). Cine y educación: la potencia del gesto creativo. Santiago de Chile: Ocholibros.

Gentili, P. (2008). Una vergüenza menos, una libertad más. La Reforma Universitaria en clave de futuro. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109074909/06gentili.pdf

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires: Paidós.

Schwartzman, G. (2013). Materiales didácticos en educación en línea: por qué, para qué, cómo [conferencia]. I Jornadas Nacionales y III Jornadas de Experiencias e Investigación en Educación a Distancia y Tecnología Educativa. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

https://www.researchgate.net/publication/267025307_Materiales_didacticos_en_educacion_en_linea_por_que_para_que_como

Published

2024-11-26

How to Cite

Seeing to write: a journey accompanying audiovisual writings in university teaching . (2024). Toma Uno, 12, 180-192. https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.47092

Similar Articles

1-10 of 187

You may also start an advanced similarity search for this article.