Use of the term bullying in Twitter: a qualitative study
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n25.37697Keywords:
social networks; discourse in networks; qualitative analysisAbstract
Bullying is a problem immersed in our society and that may develop through physical or verbal attacks, as well as through the use of new technologies. The present work aims to analyze what is the predominant use of the term bullying in the discourse in the networks. The methodology consisted of compiling a series of tweets provided from the social network Twitter which were subsequently analyzed. The results show that the majority of the users use the term bullying in their opinions in an adjusted way, that is, in a correct way. Even so, there are also many occasions in which the subjects use this term in an inappropriate way since it is applied with a certain tone of humor, which causes the importance of the term itself to be diminished. Therefore, it is necessary to reinforce the importance of this issue.
References
ALONSO RUIDO, P.; RODRÍGUEZ CASTRO, Y. y FERNÁNDEZ, M. L. (2017). El impacto de las Redes Sociales en adolescentes gallegos/as: análisis cualitativo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, pp. 52-56. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2281
ÁLVAREZ-GARCÍA, D.; DOBARRO, A. y NÚÑEZ, J. C. (2015). Validez y fiabilidad del cuestionario de cibervictimización en estudiantes de Secundaria. En: Aula Abiert, 43, pp. 32-38.http://dx.doi.org/10.1016/j.aula.2014.11.001
ATLAS.ti (Versión 9). (2020). Berlín: Scientific Software Development GmbH. https://atlasti.com/es/
CABANILLAS, J.S.; DÁVILA, L. M.; CALLE, J.; SOSA, L. A.; LLOCLLA, H. y VIDAURRE, W. E. (2019). Programa de intervención psicológica en estudiantes víctimas de bullying. En: Revista de Investigación y Cultura – Universidad César Vallejo, 8(4), pp. 67-75. http://revistas.ucv.edu.pe
/index.php/ucv-hacer/article/view/535
CALVO MORATA, A. C. y FERNÁNDEZ-MANJÓN, B. (2018). Conectado: concienciando contra el cyberbullying mediante un videojuego educativo. En: DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 36, pp. 1-6. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/335142
CASAS, J. A.; DEL REY, R.; y ORTEGA-RUIZ, R. (2013). Bullying and cyberbullying: Convergent and divergent predictor variables. En: Computers in Human Behavior, 29, pp. 580-587. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.015
CERDA, G.; PÉREZ, C.; ELIPE, P.; CASAS, J. A. y DEL REY, R. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación Primaria. En: Revista de Psicodidáctica, 24(1), pp. 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001
CHAUX, E.; VELÁSQUEZ, A. M.; SCHULTZE-KRUMBHOLZ, A. y SCHEITHAUER, H. (2016). Effects of the cyberbullying prevention program Media Heroes (Medienhelden) on traditional bullying. En: Aggressive Behavior, 42, pp. 157–165. http://dx.doi.org/10.1002/ab.21637
DÍAZ-LÓPEZ, A.; RUBIO-HERNÁNDEZ, F. J. y CARBONELL-BERNAL, N. (2019). Efectos de la aplicación de un programa de inteligencia emocional en la dinámica de bullying. Un estudio piloto. En: Revista de Psicología y Educación, 14(2), pp. 124-135. https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.177
ESTÉVEZ CASELLAS, C.; CARRILLO, A. y GÓMEZ-MEDINA, M. D. (2018). Inteligencia emocional y bullying en escolares de primaria. En: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), pp. 227-238. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1200
ESTÉVEZ, E. y JIMÉNEZ, T. I. (2017). Violencia en adolescentes y regulación emocional. En: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), pp. 97-104. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.922
GÁMEZ-GUADIX, M.; VILLA-GEORGE, F. y CALVETE, E. (2014). Psychometric properties of the Cyberbullying questionnaire (CBQ) among Mexican adolescents. En: Violence and Victims, 29(2), pp. 232–247. https://doi.org/10.1891/0886-6708.vv-d-12-00163r1
GARAIGORDOBIL, M.; MARTÍNEZ-VALDERREY, V. y MACHIMBARRENA, J. M. (2017). Intervención en el bullying y cyberbullying: Evaluación del caso Martín. En: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), pp. 25-32. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/16-01.pdf
GARCÉS-PRETTEL, M.; SANTOYA-MONTES, Y. y JIMÉNEZ-OSORIO, J. (2020). Influence of family and pedagogical communication on school violence. En: Comunicar, 28(63), pp. 73–82. https://doi.org/10.3916/C63-2020-07
GARCÍA SUÁREZ, J.; TRIGUEROS CERVANTES, C. y RIVERA GARCÍA, E. (2015). Twitter como recurso para evaluar el proceso de enseñanza universitaria. En: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(3), pp. 32-45. https://doi.org/10.7238/rusc.v12i3.2092
GONZÁLEZ-CARCELEN, C. M. y GÓMEZ-MÁRMOL, A. (2020). Violencia escolar percibida en Educación Secundaria. En: Revista EA: Escuela Abierta, 23, pp. 19-27. http://dx.doi.org/10.29257/EA23.2020.02
HO, S. S.; LWING, M. O. y LEE, E. W. J. (2017). Till logout do us part? Comparison of factors predicting excessive social network sites use and addiction between Singaporean adolescents and adults. En: Computers in Human Behavior, 75, pp. 632-642. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.06.002
Instituto Nacional de Estadística. (2020). Ciencia y tecnología, sociedad de la información. Madrid: INE.
JUBANY, O. y ROIHA, M. (2018). Las palabras son armas. Discurso de odio en la red. Barcelona: Edicions Universitat Barcelona.
JUVONEN, J y GRAHAM S. (2014). Bullying in schools: the power of bullies and the plight of victims. En: Annual Review of Psychology, 65, pp. 159-185. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115030
LINNE, J. y ANGILLETTA, M. F. (2016). Violencia en la red social: una indagación de expresiones online en adolescentes de sectores populares marginalizados del Área Metropolitana de Buenos Aires. En: Salud Colectiva, 12(2), pp. 279-294. http://dx.doi.org/10.18294/sc.2016.741
LUCAS-MOLINA, B.; PÉREZ-ALBÉNIZ, A. y GIMÉNEZ-DASÍ, M. (2016). La evaluación del ciberbullying: situación actual y retos futuros. En: Papeles del Psicólogo, 37(1), pp. 27-35. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2659.pdf
MARTA-LAZO, C.; OSUNA-ACEDO, S. y GIL-QUINTANA, J. (2020). La producción del discurso escrito en redes sociales respecto a las desapariciones de personas y consiguientes juicios paralelos. Caso de Gabriel Cruz (España) en Twitter y Facebook. En: Revista signos, 53(103), pp. 449-467. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342020000200449
MENAY-LÓPEZ, L. y FUENTE-MELLA, H. (2014). Plataformas comunicacionales del ciberbullying. Una aplicación empírica en dos colegios de la quinta región, Chile. En: Estudios Psicopedagógicos, 40(2), pp. 117-133. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300007
MESTRE, M. V.; TUR, A.; SAMPER, P. y MALONDA, E. (2012). Programa de educación de las emociones: la convivencia. Valencia: Tirant lo Blanch.
MORÁN-ASTORGA, M. C.; MENEZES DOS ANJOS, E. y RAMALHO, M. (2019). Afrontamiento y resiliencia: un estudio con adolescentes sanos. En: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2, pp. 281-288. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n2.v1.1697
NDASAUKA, Y.; HOU, J.; WANG, Y.; YANG, L.; YANG, Z.; Ye, Z; HAO, Y; FALLGATTER, A. J.; KONG, Y. y ZHANG, X. (2016). Excessive use of Twitter among college students in theUK: Validation of microblog excessive use scale and relationships to social interaction and loneliness. En:
Computers in Human Behavior, 55, pp. 963-971. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.020
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. París: UNESCO.
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. (2019). Estudio multicultural sobre violencia. Ginebra: OMS.
PARDO GIL, M. L. y NOBLÍA, M. V. (2015). Ni diálogo ni debate: La voz de la audiencia en los comentarios digitales sobre la pobreza. En: Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 15(2), pp. 117-137. http://dx.doi.org/10.35956/v.15.n2.2015.p.117-137
PASTOR RUIZ, Y.; MARTÍN NIETO, R. y MONTES VOZMEDIANO, M. (2019). Patrones de uso, control parental y acceso a la información de los adolescentes en la red. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2), pp. 995-1012. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.64821
DEL CARMEN PÉREZ-FUENTES, M.; DEL MAR MOLERO, M. M.; MARTOS, Á.; BARRAGÁN, A. B.; GÁZQUEZ, J. J. y SÁNCHEZ-MARCHÁN, C. (2016). Spanish analysis and validation of Peer Conflict Scale. En: European Journal of Education and Psychology, 9(2), pp. 56-62. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2016.03.001
RUIZ-RAMÍREZ, R.; GARCÍA-CUÉ, J. L.; RUIZ MARTÍNEZ, F. y RUIZ MARTÍNEZ, A. (2018). La relación bullying-deserción escolar en bachilleratos rurales. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), pp. 37-45. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1527
SÁNCHEZ-ALCARAZ, B. J.; GÓMEZ-MÁRMOL, A.; VALERO, A.; DE LA CRUZ, E. y DÍAZ SUÁREZ, A. (2014). The development of a sport-based personal and social responsibility intervention on daily violence in schools. En: American Journal of Sport Scienes and Medicine, 2(6A), pp. 13-17. http://pubs.sciepub.com/ajssm/2/6A/4/index.html
SÁNCHEZ VENTEO, E. (2017). El bullying y la violencia escolar. En: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 3(1), pp. 91-105. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4257
VALDERRAMA SOJO, M. A. y RUBIO HERNÁNDEZ, F. J. (2018). Prevención del bullying a través del aprendizaje de la lectoescritura en Educación Primaria. En: IKASTORRATZA. e-Revista de Didáctica, 21, pp. 22-58. https://bit.ly/2SexA5q
VALDÉS-CUERVO, Á. A.; MARTÍNEZ-FERRER, B. y CARLOS-MARTÍNEZ, E. A. (2018). El rol de las prácticas docentes en la prevención de la violencia escolar entre pares. En: Revista de Psicodidáctica, 23(1), pp. 33–38. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.006
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.