Childhood and screens: a study on possession, habits and perception of use of technology in a sample of Argentinean homes

Authors

  • Mariana Sartori Universidad Nacional de Rosario, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Gabriela Raynaudo Universidad Nacional de Rosario, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
  • Olga Peralta Universidad Nacional de Rosario, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Keywords:

technologies; childhood; possession; use; perception

Abstract

Technological devices have a growing presence, however, in Argentina there is little information about their implementation in childhood. The objectives of this study were to describe the possession and habits of technology use at home, to investigate adult perceptions of such use, and to explore the participants’ profiles according to these variables. Four hundred adults responsible for children (up to 8 years old) participated completing a questionnaire. The results showed that the devices to which children had the most access were TV, smartphone, tablet and computer. The majority of adults considered that the use of these tools negatively impacts on family time-sharing, although they recognized their educational potential. Three clear profiles of participants were identified: acceptance and low use, acceptance and medium use and, acceptance and high use. This study provides information of our country on a phenomenon mostly studied in North America and Europe.

References

ÁLVAREZ-CADENA, K. A., PILAMUNGA-ASACATA, D. E., MORA-ALVARADO, K. G. y NARANJO-KEAN-CHONG, M. K. (2020). Tiempo en pantalla (televisión, computadora, celular, tabletas) en las relaciones interpersonales entre niños de 8 a 12 años. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), pp. 258-266.

AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), pp. 1–12.

ARISTIZABAL-GARCÍA, D. M. (2020). Niños “conectados”: una aproximación etnográfica a las experiencias de niños, familias y escuela a partir del uso de tablets. Runa, 41(2), pp. 257-278.

BENZÉCRI, J. P. (1976). L´analyse des Données. París: Dunod.

BERRIOS, L., BUXARRAIS, M. R. y GARCÉS, M. S. (2015). Uso de las TIC y mediación parental percibida por niños de Chile. Comunicar, 22(45), pp. 161-168.

BRITO, R. (2018). Estilos de mediação do uso de tecnologias digitais por crianças até aos 6 anos. Da Investigação às Práticas, 8(2), pp. 21-46.

JAUCK, D. y PERALTA, O. (2019). Two-year-olds’ symbolic use of images provided by a tablet: A transfer study. Frontiers in Psychology, pp. 2891.

KABALI, H. K., IRIGOYEN, M. M., NUNEZ-DAVIS, R., BUDACKI, J. G., MOHANTY, S. H., LEISTER, K. P. & BONNER, R. L. (2015). Exposure and use of mobile media devices by young children. Pediatrics, 136(6), pp. 1044-1050.

LAURICELLA, A. R., WARTELLA, E. y RIDEOUT, V. J. (2015). Young children's screen time: The complex role of parent and child factors. Journal of Applied Developmental Psychology, 36(1), pp. 11-17.

LEBART, L., MORINEAU, A. y PIRON, M. (1995). Statistique Exploratoire Multidimensionelle. París: Dunod.

MELAMUD, A. y WAISMANA, I. (2019). Pantallas: discordancia entre las recomendaciones y el uso real. Archivos Argentinos de Pediatría, 117(5), pp. 349-351.

MOSCOLONI, N. (2005). Las Nubes de Datos. Métodos para Analizar la Complejidad. Rosario: UNR Editora.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD/ ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD (2019). Directrices Sobre la Actividad Física, el Comportamiento Sedentario y el Sueño para Menores de 5 años. Washington, D.C. En línea: https://iris.paho.org/handle/10665.2/51805 [25/05/2022].

PEDROUZO S., PESKINS V., GARBOCCI A. M., SASTRE S. y WASSERMAN, J. (2020) Uso de pantallas en niños pequeños y preocupación parental. Archivos Argentinos de Pediatría, 118(6), pp. 393-398.

RAYNAUDO, G. y PERALTA, O. (2019). Children learning a concept with a book and an e-book: a comparison with matched instruction. European Journal of Psychology of Education, 34(1), pp. 87-99.

RAYNAUDO, G., SARTORI, M. y PERALTA, O. (2017). Tecnologías en los hogares y su uso por parte de niños (0-8 años) en Argentina. Trabajo presentado en: XXXVI Congreso Interamericano de Psicología. Mérida, México: Sociedad Interamericana de Psicología.

RIDEOUT, V. (2013). Zero to Eight: Children's Media Use in America. California: Common Sense Media.

RIDEOUT, V. (2017). The Common Sense Census: Media Use by Kids Age Zero to Eight. California: Common Sense Media.

RIDEOUT, V. y ROBB, M. B. (2020). The Common Sense Census: Media Use by Kids age Zero to Eight. California: Common Sense Media.

SARTORI, M., CASTELLARO, M. y PERALTA, O. (2022). Niños y adultos armando un rompecabezas digital e interactivo en el hogar. Avances en Psicología Latinoamericana, 40(2), pp. 1-20.

SARTORI, M. y PERALTA, O. (2022). La comprensión simbólica infantil de una imagen digital, tridimensional e interactiva. Infancia y Aprendizaje, 45(2), pp. 351-38.

SARTORI, M., RAYNAUDO, G., PERALTA, N. y PERALTA, O. (2017). Utilización de dispositivos tecnológicos por parte de niños de entre 0 y 8 años y percepción de los padres y/o adultos responsables. Trabajo presentado en: XVI Reunión Nacional y V Encuentro Internacional de la Asociación Argentina de Ciencias del Comportamiento. San Luis, Argentina: Facultad de Psicología, Universidad Nacional de San Luis.

SOCIEDAD ARGENTINA DE PEDIATRÍA. SUBCOMISIÓN DE TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN (2017). Bebés, niños, adolescentes y pantallas: ¿Qué hay de nuevo? Archivos Argentinos de Pediatría, 115(4), pp. 404-408.

SOCIEDAD ARGENTINA DE PEDIATRÍA. SUBCOMISIÓN, COMITÉS Y GRUPOS DE TRABAJO (2020). Uso de pantallas en tiempos de Coronavirus. Archivos Argentinos de Pediatría. Suplemento Covid, pp. 142-144.

TENA, R. R., GUTIÉRREZ, M. P. y CEJUDO, M. D. C. L. (2019). Technology use habits of children under six years of age at home. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(103), pp. 340-362.

WAISMANA, I., HIDALGOA, E. y ROSSIA, M. L. (2018). Uso de pantallas en niños pequeños en una ciudad de Argentina. Archivos Argentinos de Pediatría, 116(2), pp. 186-195.

Published

2024-01-01

Issue

Section

Theoretical Basis and Research

How to Cite

Childhood and screens: a study on possession, habits and perception of use of technology in a sample of Argentinean homes. (2024). Virtuality, Education and Science, 14(27), 35-50. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/44081