Literature as the Art of Quoting. Bartleby Syndrome in Enrique Vila-Matas
Keywords:
end of century literature, Enrique Vila-Matas, Bartleby syndromeAbstract
In our work we will analyze the “Bartleby syndrome” (Vila-Matas, 2016, 13), a critical appreciation of literature at the end of the century, which originated in the reflections of the narrator of Bartleby and company (2000). We also study the figuration of the narrator constructed in this novel by the author, Marcelo, a hunchbacked and solitary narrator who writes a very particular diary, and who seems to project himself at times by means of other “faces, masks, characters.” (Pozuelo Yvancos, 2010, 148)
Downloads
References
Bianciotti, Héctor (1993). Lo que la noche le cuenta al día. Barcelona: Tusquets, 1993.
García Linares, José María (2012). Nuevas textualidades. Presencia de narradores españoles contemporáneos en la red (2001-2011). Tesis doctoral. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada. Web. 10 marzo 2023.
Melville, Herman. Moby Dick. Buenos Aires: Losada, 2008.
Pozuelo Yvancos, José María (2005). “Final de partida.” Comentario crítico sobre Doctor Pasavento. Página blog de Enrique Vila-Matas. Web. 12 marzo 2023.
---. (2010). Figuraciones del yo en la narrativa. Javier Marías y E. Vila-Matas. Valladolid: Cátedra Miguel Delibes.
Sol Mora, Pablo. Diccionario Vila-Matas. Xalapa: Universidad Veracruzana, 2020.
Vila-Matas, Enrique. Historia abreviada de la literatura portátil. Barcelona: Anagrama, 1985.
---. Bartleby y compañía. Buenos Aires: Debolsillo, 2016.
---. Esta bruma insensata. Barcelona: Seix Barral, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a) Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons.
b) La cesión de derechos no exclusivos implica que la publicación de los artículos en la presente revista no quita la posibilidad o el derecho al autor/a de publicar su obra de manera posterior en otras revistas u órganos editoriales y la autorización por parte de los/as autores/as para que el trabajo sea depositado en los repositorios institucionales, tales como el Portal de Revistas de la Universidad Nacional de Córdoba.